vrijdag, 09 februari 2024 21:50

St Patrick dwergen goud schatten jacht

Een schattenjacht met Iers tintje

Saint Patrick's Day is de nationale feestdag van Ierland. De feestdag valt op 17 maart, waarbij men de beschermheilige van het land, Saint Patrick, herdenkt. Overal in Ierland wordt dit uitbundig gevierd met openluchtconcerten, kermis, een grote optocht en vuurwerk bij de rivier de Liffey in Dublin. Groen is de kleur die met het festival wordt geassocieerd.  Het is de tijd voor klavers, (groene) kostuums, optochten en natuurlijk dwergen.

Deze kleine jongens vormen een groot deel van deze bijzondere feestdag en een belangrijk onderdeel van de Ierse geschiedenis en cultuur. Maar wat maakt ze zo populair, waar komen ze vandaan, en waarom zijn mensen er vandaag de dag nog steeds zo verliefd op? Hier is alles wat je moet weten over de geschiedenis van kabouters en waarom deze kleine jongens zo'n grote impact hebben gemaakt.

Het dwergenverhaal is lange tijd een geliefd aspect van de Ierse overlevering geweest. Er wordt aangenomen dat ze deel uitmaken van een ander stukje beroemde folklore, omdat ze traditioneel bekend staan als leden van de sprookjesfamilie. Verhalen over deze kleine wezens ontstonden voor het eerst in de 8e eeuw, toen legendes over kleine waterbewoners onder de Kelten begonnen te circuleren.

Één van de verhalen rondom de dwergen is dat zij de pot goud onderaan de regenboog plaatsen. Tijdens deze opkomst gaan we opzoek naar die pot goud.

We beginnen met een mooie schatkaart waar een route op staat met verschillende St Patricksdag symbolen zoals: de hoge hoed van de dwerg, Klavertje 3, Regenboog en pot met goud, hoefijzer, harp, puntige laars en pijp. Onderweg vinden de jeugdleden. Al deze voorwerpen worden onderweg gevonden en moeten afgevingkt op de schatkaart. als laaatste is de pot goud. Dit is een "echte' pot goud

Thema verhaal bevers

Sterre Stroom is een paar dagen naar Ierland geweest, enthousiast verteld de over hun nationale feestdag: "st paticksday"

Thema verhaal welpen