dinsdag, 02 januari 2024 19:32

Levend wie is het

Stilstaan bij en het benoemen van eigenschappen/identiteit van jezelf en van de rest van de groep. Om elkaar zo beter te leren kennen en de banden in de groep te verbeteren.

één iemand is de speler en  is aan de beurt en trekt een fotokaartje van de stapel. De rest van de deelnemers staat allemaal in de zaal. De speler wil aan de rest duidelijk maken wie de persoon is op het kaartje. Dit doet de speler dmv stellingen, bijv. ‘deze persoon is welpenleiding’. Iedereen die geen welpenleiding is gaat zitten. Zo blijft één iemand staan, de speler heeft gewonnen wanneer de persoon van het foto kaartje inderdaad de laatste is die blijft staan. Het doel is in zo min mogelijk statements tot een antwoord te komen.  Er kunnen verschillende versies worden gespeeld, afhankelijk van het soort vragen dat gesteld mag worden.

Versie 1: uiterlijke kenmerken: Deze persoon heeft bruin haar ; Deze persoon heeft zwarte schoenen aan

Versie 2: persoonlijkheidskenmerken: Deze persoon zit in 5 VWO ; Deze persoon is beverleiding ; De ouders van deze persoon zijn gescheiden

Versie 3: identiteitskenmerken: Deze persoon organiseert graag dingen ; Deze persoon vindt het bezig zijn met leden het leukste aan scouting ; Deze persoon is onzeker (over …)

Bij veel deelnemers kan het spel als het bordspel ‘wie is het’ worden gespeeld. De groep in 2en worden gesplitst met 2 spelers elk met eigen groep. Speler 2 heeft één van de kaartjes uit de groep van speler 2, speler 1 mag een vraag stellen over het kaartje aan speler 2 (dit moet een ja/nee vraag zijn). bijv. speler 1: ‘heeft deze persoon bruin haar’, als speler 2 ‘ja’ zegt gaat uit de groep van speler 1 iedereen zonder bruin haar zitten. Speler 1 en 2 zijn omstebeurt aan de beurt met een vraag stellen, degene die als eerste kan raden welke persoon op het kaartje staat heeft gewonnen.

Kaartjes met foto's (of namen) van alle deelnemers

Let op de sociale veiligheid in de groep, vooral bij het spelen van versie 3

Pas het spel aan op leeftijd en groepsgrootte mbv het aantal spelers en de diepgang van de stellingen.

Aanvullende informatie

Lees 368 keer Laatst aangepast op dinsdag, 09 januari 2024 09:33