zondag, 30 oktober 2022 12:29

De wonderen van het schimmelrijk

Ga met de scouts op zoek naar schimmels in de natuur en onderzoek of het saprofyten, symbionten of parasieten zijn.

Paddenstoelen zijn de vruchten van schimmels. De schimmel zelf bestaat uit schimmeldraden en zit ‘verstopt’ onder de grond of bijvoorbeeld in het hout van een boom. Er zijn ook schimmels die eruit zien als een grijze of witte aanslag, bijvoorbeeld op bladeren of muren. Deze schimmels vormen geen paddenstoelen.

Er zijn 3 type schimmels

• Saprofyt (opruimer): leeft van dood organisch materiaal. De meeste paddenstoelen behoren tot de saprofyten, zoals elfenbankjes en inktzwammen.
  • Symbiont (samenlever): werkt samen met bomen. De schimmeldraden werken als oppervlakte vergroting voor de boomwortels waardoor de boom meer water kan opnemen. Ook voorkomt de schimmel dat de boom via het grondwater bodemverontreining opneemt (zware metalen). Als tegenprestatie krijgt de schimmel voeding van de boom. Voorbeelden: vliegenzwammen en eekhoorntjesbrood.
  • Parasiet (aanvaller): doodt de boom waarmee hij zich voedt. De iepenziekte, meeldauw, perenroest zijn voorbeelden van een schimmelinfectie. Ook de honingzwam, het meniezwammetje en de berkezwam zijn parasieten.

• Een saprofyt (opruimer) vind je op dode planten- of dierenresten, zoals op een omgevallen halfvergane boom. Haal een stukje los boomschors weg om de schimmeldraden te bekijken.
  • Een symbiont (samenlever) vind je op de grond in de buurt van een boom. De schimmeldraden zitten in de bodem en om boomwortels heen.
  • Een parasiet (aanvaller) vind je op een levende boom (paddenstoel of aanslag), mogelijk is de boom al ziek gemaakt of gedood.

Maak een lijst welke schimmels/paddenstoelen gevonden zijn en tot welke groep ze behoren.

Smartphone met paddenstoelen app zoals obsidentify.

Gebruik een app zoals obsidentify om de paddenstoelen te herkennen, met extra achtergrond informatie.

Aanvullende informatie

Lees 687 keer Laatst aangepast op zondag, 30 oktober 2022 15:52