zondag, 07 augustus 2022 16:46

Het perfecte plaatje binnen scouting

Verschillende foto's maken met scouting tintje.

Verdeel de groep in subgroepjes van maximaal 5 tot 7 personen (ploeg grote)

Opkomst 1: de foto's maken

Begin de opkomst met een korte uitleg over verschillende technieken die je kunt gebruiken bij het maken van foto's en vertel dat deze bij de opdrachten toegepast moeten worden.

• De afstand tussen het toestel en het onderwerp.
  • Witbalans (natuurlijk licht/kunstlicht/flits).
  • Diafragma.
  • Sluitertijd.
  • Filmgevoeligheid.
  • Compositie (denk aan ‘de gulden snede’).

Er trekt om de beurt iemand een opdracht uit de grote pot. Met je groepje zorg je er voor dat alle opdrachten zo goed mogelijk gefotografeerd worden.

Opdracht 1: portretfoto

Maak van elk lid van je ploeg 3 portret foto's. in verschillende posities zoals 'typisch Baden Powell', op en top scouting (bijvoorbeeld aan het pionieren, in een tent enzovoort) en in niet scouting kleding.

Opdracht 2: dierenfoto

Dieren zijn leuke dieren, maar lastig te fotograferen. Maak, per persoon, 3 foto's van dieren. Bijvoorbeeld van huisdieren, van dieren in de dierentuin / bij de boer / in de kinderboerderij / bij het hertenkamp en in de vrije natuur

Opdracht 3: landschapsfoto

Maak een mooie foto van de omgeving van jullie clubhuis. Tijdens een hike komen jullie vast langs een mooie karakteristieke plek in de omgeving.

Opdracht 4: actiefoto

Doe samen een typisch scouting spel met veel actie. Om de beurten maken jullie foto's van diverse scoutingspelen.

Opdracht 5: binnenhuisfoto's.

Scouting is veelal gave buitenactiviteiten, maar in Nederland heeft bijna elke scouting groep ook een clubhuis. Voor deze opdracht maak je 3 bijzondere opdrachten van scouting binnen.

Opkomst 2: bewerken van foto's

In vverschillede groepjes worden de volgende opdrachten (door middel van een roulatie systeem) uitgewerkt:

Opdracht: de uitleg van het toestel

Elk groepje legt aan de hand van hun eiden foto's uit wat de volgende begrippen betekenen

• De afstand tussen het toestel en het onderwerp.
  • Witbalans (natuurlijk licht/kunstlicht/flits).
  • Diafragma.
  • Sluitertijd.
  • Filmgevoeligheid.
  • Compositie (denk aan ‘de gulden snede’).

Opdracht: foto bewerken

Één foto word na bewerkt met een fotobewerkingsprogramma op de computer. Deze foto staat centraal in de collage.

Opdracht : foto collage

De foto's worden per persoon verwerkt in een fotoreportage met de titel 'scouting is mijn hobby' alle foto's zijn hiervoor afgedrukt om een mooie collage te kunnen maken

• per groepje een foto toestel
  • per groepje een pc met bewerkingsprogramma

Niet iedereen wil / mag van ouders herkenbaar op de foto op sociale media. hou hier rekening mee.

bekijk hier allerlei fototips.

Deze activiteit is te gebruiken

Aanvullende informatie

Lees 904 keer Laatst aangepast op zondag, 07 augustus 2022 16:57