maandag, 13 december 2021 11:12

De slimme geuren die je neus ruikt

Geuren bevatten informatie voor dieren, ze ruiken gevaar zoals brand of een vijand en ze ruiken voedsel of een potentiële partner. Ook mensen associëren geuren met prettig of onprettig, oftewel veilig of onveilig. Van de geur van warme appeltaart krijg je trek, de geur van bedorven voedsel waarschuwt je dat je het niet moet eten.

Ook aan herinneringen zijn geuren gekoppeld, een geur kan daarom een herinnering en de bijbehorende emotie oproepen. Geuren waarmee veel mensen een associatie hebben van winter en gezelligheid zijn: dennen, cederhout, kaneel, sinaasappel, kruidnagel, steranijs, vanille, cacao, cranberry's, gember. Als je die geur in een ruimte brengt, geeft dit daarom al snel een gezellige sfeer.

Maak een wandeling en laat onderweg van alles ruiken (bijv. een boom, een fiets, modder, mos,stenen muur, klimrek). Wat vind je lekker ruiken en wat juist niet? Welke informatie kun je uit de geuren halen, bijv: uitlaatgassen ruiken niet gezond, boslucht wel. Roepen bepaalde geuren herinneringen op?

Breng een lekkere geur in de het clubhuis:

Sinaasappel/kruidnagel: Snij een ronde uitsparing in de bovenkant van een sinaasappel, zodat er precies een theelichtje met aluminium houdertje inpast. Prik gaatjes in de sinaasappel waar je kruidnagels insteekt.

Geurkaars: Zet een geurkaarsje in een glaasje of leeg jampotje. Versier het glaasje aan de buitenkant. Knip bijv. twijgjes of takjes dennennaalden op maat en plak ze rondom aan de buitenkant
van het glaasje.

Geurbakje: Voeg je favoriete geur, zoals takjes met dennennaalden, vanillestokjes, steranijs of druppels etherische olie toe aan het water in een radiator bakje. Als de verwarming aan staat en het water verdampt, wordt de geur door de ruimte verspreid

Sinaasappel / kruidnagel:

• Sinaasappel,
  • Mes,
  • Prikker,
  • Kruidnagels,

Theelichtje;

• Glaasje,
  • Twijgjes,
  • Lijm,