donderdag, 25 november 2021 07:51

Herfst slinger van Bas Bos en Ikke

Een slinger maken van bladeren.

Thema introductie bevers

Bas Bos is in zijn bos bezig. Er ligt een grote hoop met bladeren en Stuiter neemt een goede aanloop en duikt in die bladerhoop. Wat zijn dat lekkere bladeren om in te spelen!

Thema introductie welpen

Ikke is in het bos bij de Talaab poel bezig. Er ligt een grote hoop met bladeren en Mowgli en Shanti nemen een goede aanloop en duiken in die bladerhoop. Wat zijn dat lekkere bladeren om in te spelen!

De activiteit

Bas bos / ikke vertellen: de groene kleur in bladeren wordt veroorzaakt door bladgroenkorrels in de bladeren. De bladgroenkorrels zorgen niet alleen voor de groene kleur maar ook, met behulp van energie uit zonlicht, voor de omzetting van koolzuurgas en water in voedingsstoffen voor de plant (fotosynthese), waarbij zuurstof vrijkomt.

In de herfst wordt er door minder zonlicht minder bladgroen aangemaakt. Het bladgroen dat er nog is, trekt de boom via de nerven en de bladsteel uit het blad om op te slaan in de boom. Als het groen uit het blad is, komen de andere kleurtinten die al in het blad zaten tevoorschijn, zoals rood of geel. Vervolgens maakt de boom een kurklaagje op de plek waar de bladsteel aan de tak vastzit. Het blad kan dan afvallen zonder dat de boom een open wondje heeft. Loofbomen laten in de herfst hun bladeren vallen om uitdroging in de winter te voorkomen. Boomwortels zuigen water uit de grond (overdruk) wat weer verdampt via de huidmondjes in de bladeren (onderdruk).

Door de overdruk en onderdruk stroomt het water omhoog. In de winter is het voor de boom moeilijker om met de wortels water uit de koude bodem te zuigen. Als het water via de bladeren zou verdampen zou de boom uitdrogen.

Ga met de jeugdleden naar buiten op zoek naar de allermooiste herfstbladeren om een slinger van te maken. Maak de bladeren goed droog en schoon. Pers ze (eventueel) een dag in een bloemenpers of tussen tissues in een zwaar boek. Pers ze niet te lang, dan blijven ze wel langer mooi, maar voor een slinger worden ze te boos en breken ze snel. Als de bladeren droog zijn kun je ze met krijtstiften een mooi motief geven en met een naald aan een koord rijgen. Of bevestig de bladeren met plakband, met hun steeltjes aan een slinger van ledlichtjes.

• Herfstbladeren,
  • Bloemenpers,
  • Naald en koord of slinger van ledlichtjes en plakband

Let op dat op een ''warme' herfstdag teken nog actief kunnen zijn. Wees hier allert op.

Lees 1114 keer Laatst aangepast op donderdag, 25 november 2021 08:27