maandag, 08 november 2021 14:59

Vredeslicht stop-motion filmpje

Leden maken kennis met het Vredeslicht en ontdekken hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan de verspreiding van het Vredeslicht.

Het Vredeslicht wordt jaarlijks ontstoken door een kind en daarna verspreid door kinderen, en jongeren over de hele wereld. Zo ontstaat er al meer dan 25 jaar vlak voor kerstmis vanuit dat ene kleine vlammetje een oceaan van licht. Voor even vormen die vlammetjes samen een vuurtoren, die in het donker ons de weg wijst naar de vrede. Ook duizenden scouts uit de hele wereld geven het licht in de tijd voor kerst aan elkaar door.  Zo vormen zij samen een keten van licht, als teken van vrede en vriendschap.

Op de website www.vredeslicht.nl kun je meer lezen over het Vredeslicht in Nederland en de reis die het vredeslicht ieder jaar aflegt. Ook vind je hier tips en contacten. Het Vredeslicht is een kaarsenvlammetje dat steeds opnieuw gedeeld wordt en hierdoor de boodschap van vrede verder deelt en verspreid. Natuurlijk kan deze boodschap ook digitaal gedeeld worden.

Bekijk op de website van Vredeslicht Nederland welke weg het Vredeslicht aflegt voordat het in Nederland aankomt. Dit kun je zien in de videoverslagen van voorgaande jaren. Gebruik eventueel een landkaart om de reis in beeld te brengen en om aan te geven welke landen er meehelpen bij de jaarlijkse verspreiding.

Maak een stop- motionfilmpje van de reis van het Vredeslicht. Een goede voorbereiding is hierbij belangrijk. Zorg dat je goed weet welke weg het Vredeslicht aflegt en bedenk vooraf een plan in scenes. Neem je stop- motionfilmpje op en deel het op social media. Tag hierbij Vredeslicht Nederland, scouting Nederland en eventuele scouts die je kent bij een andere scoutinggroep. Zo draag je op virtuele wijze bij aan de verspreiding van het Vredeslicht.

Ttips: zorg ervoor dat het duidelijk is dat het een scoutingactiviteit is en laat dit in je filmpje duidelijk zien. Trek bijvoorbeeld je poppetjes een das aan, laat scoutinglogo's in beeld komen of zorg voor een passende achtergrond.

• Een camera of telefoon
  • Evt een statief, heb je dit niet zorg er dan voor dat je zelf iets maakt waarbij de camera of telefoon stil kan staan.
  • Playmobilpoppetjes, legopoppetjes en kleine attibuten om in je filmpje te gebruiken bv. een bus, lantaartjes, heb je dit niet gebruik dan vingerpoppetjes of maak zelf iets.
  • Spulletjes om een achtergrond mee te maken bv een (schoenen)doos waar je een zijkant uitgehaald hebt, knutselspullen
  • Laptop om je filmpje te bewerken

• Denk goed na over wat je in beeld brengt en wat je deelt op social media.

• Wil je het Vredeslicht ontvangen? Kijk op de website hoe je in contact kunt komen met de ambassadeur in jouw provincie. Zij kunnen je vertellen over evenementen in jouw provincie of een afspraak maken.
  • Is jouw scoutinggroep betrokken bij een van deze Vredeslichtactiviteiten of halen jullie het Vredeslicht zelf ook ergens op? Met wie delen jullie het Vredeslicht ? Laat dit zien in je stop-motionfilmpje!
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.
Lees 871 keer Laatst aangepast op donderdag, 25 november 2021 08:32