zondag, 07 november 2021 14:27

Internationale opkomst JOTI / online

De Explo's organiseren online een internationale opkomst. De bedoeling is dat ze contanct vinden met een groep scouts van ongeveer hun eigen leeftijd ergens anders in de wereld, en online samen iets gaan doen.

Misschien kent een van de explorers al wel iemand die in een ander land op scouting zit. Die persoon zou je kunnen vragen of hun groep mee wil werken. Of misschien heb je nog een emailadres van een buitenlandse scoutinggroep overgehouden aan een zomerkamp. Mogelijk kun je op de website van een nationale scoutingorganisatie van een ander land ook wel een mailadres vinden waarmee je kunt vragen of je met iemand samen iets kunt doen.

Als het gelukt is om een groep andere scouts te vinden van ongeveer je eigen leeftijd die wel zin heeft, prik dan een moment om je online opkomst te houden. Tijdens de coronapandemie zijn we erachter gekomen dat je nog verassend goed samen contact kunt maken op afstand. Maak er dus een online opkomst van, en probeer het gesprek te starten. Laat bijvoorbeeld foto's van je eigen zomerkamp aan de buitenlandse scouts zien, en dan laten zij foto's van een eigen activiteit aan jullie zien. Zo kun je zien waar er verschillen en overeenkomsten zijn tussen jullie scoutingactiviteiten en die van hen. Zorg dat je ondertussen internetbellen aan hebt staan zodat je er samen over kunt praten. Veel videobeldiensten, zoals Zoom, hebben een handige manier om powerpointpresentaties en dergelijke over afstand te laten zien. Dat zou hier heel geschikt voor kunnen zijn.

Doe daarna samen iets gezelligs online. Denk aan Gartic Phone of Card Against Humanity, bijvoorbeeld. Of kijk tussen de online opkomst ideeen op deze website.

• Computers met toegang tot internet
  • Mailadres o.i.d. van een scout of scoutinggroep in een ander land
  • Iets om over je eigen scoutinggroep te laten zien, bijvoorbeeld een fotopresentatie van je laatste zomerkamp.

Houd algemene cyberveligheid aan.

• Je kunt allemaal in je eigen kamertje gaan zitten met je webcam aan, maar je zou ook in groepjes of met de hele groep je samen achter 1 webcam kunnen verzamelen en dan als groep samen in de online opkomst stappen. Denk erover na wat voor jullie het handigst is.
  • Let erop of je mede-explorers ook Engels spreken. Als dat niet zo is, is het misschien handiger om een online opkomst met Vlamingen te houden dan met Brazilianen.
  • Let op tijdzones. Verschil in tijdzone maakt het samen een activiteit plannen al best lastig, en op het zuidelijk halfrond gaat de wintertijd ook nog eens de omgekeerde kant op dan hier.

Aanvullende informatie

Lees 629 keer Laatst aangepast op zondag, 12 juni 2022 10:19