zondag, 20 september 2020 11:00

Dahinda's ribbelkikker orkerst uit Thailand

Het maken van ribbelkikker muziek.

Kwaken, rikketikken of brullen kikkers eigenlijk? Dahinda, het junglevriendje van Mowgli en Shanti, maakt zelf een mooi diep tokkelend geluid. Vooral bij de Guha grotten klinkt het heel geluid erg mooi.

Mowgli en Shanti willen graag ook dit geluid kunnen maken. Dahinda verteld dat dit kan met een güira (van metaal), een güiro (van een kalabas) of een guayo (van hout) en is een houtslagwerk / rasp en wordt als muziek instrument gebruikt in Aziatische landen als Thailand. Maar ook een aantal landen in Latijns Amerika, zoals Cuba, word het gebruikt.

De officiële güiro is een langwerpige kalebas waar inkepingen ingesneden worden. Met een stokje wordt daar langs geschraapt om muziek te maken. Omdat de vrucht best snel kan breken, worden de güiro's tegenwoordig ook van sterker materiaal gemaakt. Van hout of glasfiber bijvoorbeeld.

In plaats van een kalebas gebruiken de slagwerkers of percussionisten van oudsher ook een metalen buisje met ribbels of bultjes, de güira of guayo. Het woord guayo betekend in het Spaans trouwens rasp. Dus het lijkt er op dat ze vroeger dit gewoon uit hun keukenkastjes pakten.

Spel 1: Het geluid

Dahinda weet dat er in de meeste keukenkastjes, dus ook op het clubhuis, wel een kaas rasp of groente rasp in een keukenkastje ligt.

Pak een stokje of metalen spaak / haring en schraap dit langs de rasp. Maak er verschillende ritmes mee.

Hoor je klank anders is als het van ander materiaal is gemaakt? Vraagt Dahinda aan Shanti. Let wel op je vingers, want de rasp kan erg scherp zijn.

Spel 2: Zelf maken

Mowgli en Shanti willen graag een eigen brulkikker orkest beginnen. Dahinda verteld dat dit gemakkelijk te maken is van materialen in en rondom het clubhuis, of meegebracht van thuis

• Gebruik een plastic fles met ribbels en ga er overheen met een ijsstokje of verf roerstokje
  • Ga met een pen over de tanden van een kam. Dit geeft weer een heel ander geluid
  • De ringetjes van een (oude) ringband map is ideaal voor je eigen güira. Als de kaft er afgesneden mag worden met een mesje werkt het fijner.
  • Daarnaast kun je zelf ook een langwerpig en geribbeld voorwerp bedenken die hiervoor gebruikt kan worden

Spel 3: Thaise of Cubaanse ritmes

Mowgli vindt dit een geweldig slagwerk instrument. Dahinda verteld dat dit ook wel een percussie instrument wordt genoemd en laat op YouTube de 'Son Cubano' zien. Mowgli en Shanti spelen gezellig met de klanken mee

• Keukenasp
  • Plastic fles met rippels
  • Kam
  • Stokjes / pennen
  • Oude multomap
  • Laptop of iets dergelijks voor muziekbegeleiding

Let op vingers bij het gebruiken van de rasp.

Aanvullende informatie

Lees 948 keer Laatst aangepast op zaterdag, 18 november 2023 11:32