Zwerkbal voor dreuzels

Harry Potter kent iedereen. Op zijn school Zweinstein, voluit Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus is dit een populaire sport. De scouts gaan ook zwerkbal spelen, maar dan zwerkbal voor dreuzels (mensen).

Voor dit vrij ingewikkelde spel heb je 3 verschillende ballen nodig:

• De slurk, een rode bal ter grootte van een voetbal (een goed gooibare voetbal of volleybal).
  • De beukers, zwarte ballen die door de lucht zweven en spelers proberen aan te vallen (twee trefballen).
  • En de gouden snaai: een piepklein, gevleugeld balletjes zo groot als een pingpongballetje (pingpongballetje).

Het spel wordt gespeeld in 2 partijen, waarbij de spelers van elke partij elk hun eigen taken hebben. De scouts maken zelf twee teams .Per partij zijn er:

• Drie jagers, die moeten scoren door de slurk door één van de ringen (die op vijftien meter hoge palen staan) aan beide kanten van het veld te gooien. Een doelpunt levert 10 punten op.
  • Twee drijvers, die knuppels hebben om de beukers af te weren. De drijvers uit elk team mogen de trefballen gooien, de andere mogen afweren met de handen of de bal vangen. Als de bal gevangen wordt, is de drijver die de bal gooide af. Als een jager geraakt wordt zonder af te weren is deze af. Deze mag met de hand de bal afweren, andere spelers mogen niet aangeraakt worden. De wachter mag niet verder dan de helft van het veld komen.
  • Één wachter, die de doelpalen verdedigt.
  • Één zoeker, deze mag binnen en buiten het speelveld naar de snaai zoeken, in dit geval een oranje pingpongbal. De zoeker moet na aanvang van het spel 1 minuut wachten voordat deze mag beginnen met zoeken.
  • Iedereen die geen drijver, wachter of zoeker is, is in dit geval jager. Jagers mogen niet lopen met de bal, deze moet gooiend overgespeeld worden.

Elk team maakt een driepoot (simpel, palen van 4 meter zonder tussenbalken), hieraan worden 3 hoepels bevestigd, 1 op de punt van de driepoot (hoog), 2 aan de zijkanten. Na een doelpunt wordt de bal uitgenomen door de wachter. De wachter mag binnen 3 meter niet afgegooid worden door een beuker. De zoeker, die heeft de moeilijkste taak: deze speler moet de gouden snaai zien te pakken. Als de snaai is veroverd, is de wedstrijd afgelopen en krijgt het team van de winnende zoeker honderdvijftig punten extra.

Het speelveld

• In het midden van het manifestatieterrein maken we een veld van zo’n 10 bij 30m, dit wordt afgezet met 4 pionnen.
  • Alleen de zoeker mag buiten het veld komen, andere spelers die buiten het veld komen zijn af.
  • De goals staan aan de korte kant van het veld.

Scheidsrechters

• 1 hoofdscheidsrechter, houdt algemeen het spel en de score in de gaten.
  • 2 beuker scheidsrechters, houden het afgooien en de straftijden in de gaten.
  • 1 snaai scheidsrechter, houdt de zoekers in de gaten.

Een speler die af is moet 1 minuut achter de zijlijn wachten, de scheidsrechters houden deze tijd in de gaten.

Voorbereidingstijd

Materialen pakken en speelveld uitzetten.

• 6 piopalen van 4 meter.
  • 2 lange touwen.
  • 6 korte touwen.
  • 1 slurk.
  • 2 trefballen.
  • 1 snaai.
  • Pen en papier voor de score.
  • Fluitje voor de scheidsrechter.

• We spelen zolang het leuk is, maar bij voorkeur 2 rondes van 30 minuten, met tussendoor limopauze.
  • Voorafgaand aan de eerste ronde worden de driepoten gebouwd.
  • Aan het einde worden deze afgebroken.
Lees 10081 keer Laatst aangepast op vrijdag, 11 december 2020 16:36