Voor een appel en een ei: Geld is niet altijd nodig

Jeugdleden laten beseffen dat jij voor het verkrijgen van diverse dingen niet altijd direct geld nodig hebt, maar dat je door middel van ruilen ook allerlei zaken kunt verkrijgen. Verder hebben zij wat lef en verbeeldingskracht nodig om dit te realiseren.

Per nest / ploeg krijgen de jeugdleden eenzelfde voorwerp (bijv. een lucifer, ei of iets dergelijks, in ieder geval een voorwerp van kleine waarde). Met dit voorwerp gaan zij de omgeving in om het te ruilen tegen iets anders met als doel om uiteindelijk terug te komen met iets wat meer bruikbaar is, wat een grotere waarde heeft, etc. Je spreekt een tijd af die de jeugdleden krijgen om dit te realiseren. Je kunt ook een bepaald doel stellen om het wat moeilijker te maken. Bijv. het uiteindelijke voorwerp waar ze mee terugkomen moet te gebruiken zijn op kamp of tijdens de volgende opkomst.

Wie komt er uiteindelijk terug met een voorwerp wat het meest aansluit bij het einddoel? Geef wel aan de jeugdleden mee dat zij duidelijk hun dank uitspreken aan de mensen die meewerken aan hun ruilactie.

Thema introductie welpen

Bagheera ligt op een tak vlak bij Haveli. Hij ziet dat er een markt gaande is waar geen geld gebruikt word maar voorwerpen. De een heeft veel vruchten geplukt en ruilt ze voor de eieren die iemand anders veel heeft. Bagheera ziet dat iedereen blij is en bedankt voor de ruiling. Hij vraagt zich af of de welpen dat ook gaat lukken

• Aantal dezelfde startvoorwerpen.

• Duidelijke uitleg.
  • Geef duidelijk aan dat zij hun waardering laten blijken aan degenen die mee willen werken.

Aanvullende informatie

Lees 2771 keer Laatst aangepast op zondag, 18 februari 2024 12:32
Meer in deze categorie: « Slim inkopen Inkopen voor Haveli »