maandag, 05 maart 2018 14:30

Unlimited Adventure

Scoutinggroepen voor jongeren met en zonder beperking worden met elkaar in contact gebracht en gevraagd een aantal activiteiten met elkaar te ondernemen. Bij voorkeur scouts / explorers, zodat jeugdleden zelf een bijdrage kunnen leveren aan de keuze en voorbereiding van de activiteiten. Deze handleiding is voor explorers en bevat een aantal opkomsten. De opkomsten werken toe naar een vriendschap/relatie tussen explorers van Scoutinggroepen voor scouts met een beperking en Scoutinggroepen voor scouts zonder beperking. Het project omvat drie opkomsten en een grotere activiteit.

Scouting Nederland gelooft in een samenleving waarbij iedereen erbij hoort, waarin alle kinderen, ongeacht sekse, achtergrond of beperkingen, bij Scouting kunnen en mogen deelnemen om samen met leeftijdsgenootjes te spelen en zich verder te ontwikkelen. Het leren omgaan met verschillen en diversiteit is de basis hiervoor. Het biedt veel kansen om alle betrokkenen (zowel kinderen als vrijwilligers en ouders) nieuwe inzichten, sociale en andere vaardigheden te leren op een plezierige manier.

Dit is de reden waarom Scouting Nederland in samenwerking met NSGK is gestart met het project NSGK Samen @ Scouting: Unlimited Adventure. NSGK staat voor Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind. In het project worden Scoutinggroepen voor jongeren met en zonder beperking met elkaar in contact gebracht en gevraagd om samen een aantal activiteiten te ondernemen. Bij voorkeur wordt hier gewerkt met scouts of explorers, zodat jeugdleden zelf een bijdrage kunnen leveren aan de keuze en de voorbereiding van de activiteiten.

• De activiteit in de handleiding kunnen door jullie (explorers) zelf voorbereid en georganiseerd worden.
  • Om de activiteiten toegankelijker te maken voor explorers met een beperking, wordt er in de handleiding minder zelfstandigheid van hen verwacht dan in standaard opkomsten. Zo staat de invulling van de opkomsten vast, en ook een aantal activiteiten zijn vooraf al vastgesteld. Op deze manier wordt er structuur en duidelijkheid gecreëerd voor de scouts met beperking.
  • Het is geen enkel probleem als de leeftijden van de scouts met een beperking anders liggen dan die van explorers. Overleg onderling met beide Scoutinggroepen welke leeftijdsgroep het beste aansluit.
  • Om zelfstandigheid wel mogelijk te maken en samenwerking te bevorderen wordt er binnen het project Unlimited Adventure in subgroepen gewerkt. Door de explorers van beide afdelingen in subgroepen te laten werken kunnen jullie elkaar helpen. Waar anders de begeleiders van de SMB-groep zouden helpen kan deze hulp nu geboden worden door de anderen uit de subgroep.
  • Er is geprobeerd om alle activiteiten in de handleiding toegankelijk te maken voor iedereen. Als begeleiding van jouw speltak weet jij het best wat werkt en niet werkt. Voel je daarom vrij om het programma aan te passen, zodat het goed werkt voor jouw afdeling.

Er is een complete handleiding beschikbaar op de website van Scouting Nederland. Dit document zit hier als bijlage toegevoegd.

• Deze activiteit is geschikt voor fase 2 (Wij) van de Development Award
  • Deze activiteit is geschikt voor fase 3 (De ander) van de Development Award