Hoe kijk jij er naar?

De scouts zich bewust laten worden hoe zij kijken naar andere personen en welke conclusies zij daaraan verbinden in verband met houding naar die persoon.

Verdeel de groep in groepjes van 3 tot 5 scouts. Elk groepje krijgt een aantal foto’s van personages die zij gaan spelen. Zo krijgen ze bijvoorbeeld een foto van iemand met veel tattoeages, iemand met een donkere huidskleur, een persoon met een handicap etc. In de groepjes krijgen ze 15 tot 30 minuten de tijd om te bedenken welke karaktereigenschappen ze de persoon toekennen.

Met deze personages gaan zij een toneelstukje bedenken van vijf minuten. Als handvat, zeker voor scouts, is het aan te raden om bijvoorbeeld een locatie, gebeurtenis etc. aan te geven, zodat ze niet helemaal vrij iets hoeven te bedenken.

Nadat het toneelstukje(s) gespeeld is krijgen de toeschouwers de verschillende foto’s te zien. Welke foto hoorde bij welke persoon en waarom? Aan de hand van het beantwoorden van deze vragen komen er vooroordelen naar boven. Belangrijk is om als (bege-)leiding sturing te geven aan de discussie die mogelijk ontstaat. Je stuurt aan op bewustwording van vooroordelen die we allemaal hebben bij bepaalde uiterlijke kenmerken.

Circa een half uur voor het zoeken van de juiste foto's. Circa een uur voor het bedenken van het toneelstuk, uitvoeren en nabespreken. Dit is ook afhankelijk van de grootte van de groep.

• Hetzelfde aantal foto's als het aantal deelnemers. Dit zijn foto's van mensen uit verschillende culturen, maar ook met verschillende kenmerken (denk aan overgewicht, tatoeages, handicap, en dergelijke).
Lees 1665 keer Laatst aangepast op dinsdag, 01 december 2020 21:51