Fort Boyard

Het verzamelen van zoveel mogelijk sleutels om daarmee zoveel mogelijk aanwijzingen te krijgen voor de plaats van de schat, binnen een zo kort mogelijke tijd om de andere groepen voor te zijn.

Er worden een aantal spellen gespeeld. Bij elk spel kan de groep / speler een sleutel verdienen / vinden / bemachtigen. Bij de meeste spellen wordt ook de tijd opgenomen. Na de spelen wordt gekeken welke groep / speler de kortste tijd nodig had voor alle spellen. Deze krijgt als eerste zoveel aanwijzingen als dat hij sleutels heeft. De volgende groep/speler vertrekt met een tijdsachterstand even groot als de tijdsachterstand tussen het totaal van speltijden. Etc., etc.

Survivalonderdelen

• Laser labyrint: Span een aantal lijnen rode wol tussen 2 muren of een aantal bomen. Aan de achterzijde een aantal sleutels ophangen.
  • Schommelzitje: Hang het schommelzitje aan een aantal katrollen in een boom en hang boven in een aantal sleutel. Elke speler hijst zichzelf omhoog.
  • Hindernisbaan: Maak een kleine hindernisbaan en verstop hierin een aantal sleutels.
  • Meelhappen: De speler hapt eerst in een bak water naar een snoepje en vervolgens in de bak meel naar een sleutel. (Deze slechts gedeeltelijk begraven, anders duurt het erg lang).
  • Bankgevecht: Zet twee banken met de leuningen (even hoog) tegen elkaar. Twee spelers zitten hierop in kruiszit en proberen elkaar met een kussen van de leuning af te slaan. (Let op: de spelers kunnen ook naar achter vallen, leg daarom ook wat kussens rondom).
  • Verborgen sleutel: Verberg ergens in het gebouw een aantal sleutels. Geef de spelers één aanwijzing over de vindplaats en laat ze om de beurt zoeken.
  • Twister: Speel het spel twister, alleen houdt elke speler een bekertje water vast. De hand met het bekertje mag niet gebruikt worden. De speler die na het spel het meeste water in zijn beker heeft, krijgt een sleutel.
  • Dropveterknoop: Maak rond een satéprikker een aantal knopen in een dropveter. De spelers dienen deze knoop uit elkaar te halen en op te schrijven welke knopen zij tegenkomen. (Let op: de dropveters breken snel).
  • In deze tests het team kiest een van zijn leden aan de test:
    • Spinnenkoppen: De speler heeft een beperkte tijd om een reusachtig spinnenweb over te steken (zonder de draden aan te raken), de sleutel te vinden en ga terug naar het startpunt. Als hij het niet redt om het binnen de tijd gegeven tijd te doen, krijgt het team de sleutel niet.
    • Potten: De speler moet de sleutel vinden in een van de vele potten die geplaatst zijn in een donkere ruimte. Voor oudere jeugdleden kun je er voor kiezen om de potten ook nog eens te vullen met smurrie. Denk er dan wel aan om te denken aan handdoeken of iets dergelijks om de handen weer mee schoon te maken.
    • Apenkooi: Bouw een soort survival baan dwars door het clubhuis. Op diverse plekken hangen en liggen sleutels, zoals aan het plafond en boven op kasten. Wie vind de meeste sleutels?

Denkonderdelen

• Coördinatenkaart: Maak een kaart van de omgeving met rasterlijnen. Verstop op een bepaald coördinaat een aantal sleutels en laat de spelers door middel van een rekensom achter de coördinaat komen.
  • Rekenen: zorg voor een aantal logische rekenproblemen en laat de spelers dit oplossen. De speler die als eerste het antwoord weet, krijgt een sleutel.
  • GPS rekenopdracht: Zorg voor een aantal reken en denkopdrachten met cijfers. De uitkomst van de reken opdrachten worden verwerkt in een GPS coördinaat. Op dat coördinaat ligt de sleutel.
  • Doolhofkaart tenen: De spelers moeten met de stift tussen hun tenen een doolhof ‘doorschrijven’.
  • Doolhofkaart spiegel: De spelers moeten met de stift een doolhof ‘doorschrijven’ terwijl ze het doolhof in de spiegel zien.

Tijdsonderdelen

• Het bekertje bekertje spel met sleutel: De spelleider doet de sleutel in één van de kopjes. Daarna worden de kopjes omgedraaid. De spelers moeten om beurt de sleutel vinden. Herhaal dit spel met alle teamleden. De meerderheid moet de sleutel vinden om hem te krijgen.
  • Torren aan het drijfvermogen: Er staat in het midden een grote bak (speciekuip) met water. Midden in drijft een plastic bakje. De spelers gooien om de beurt munten (met verschillend gewicht) in het bakje. De speler die als laatst er een munt in gooit voordat het bakje zinkt verdient een sleutel.
  • Hamertje tik: Om de beurt slaan de spelers een spelers een spijker in een plank diegene die als eerste de spijker volledig in het hout heeft geslagen, wint een sleutel.

Afhankelijk van welke opdrachten je kiest en de uitvoering van deze opdrachten. Ga er maar van uit: hoe beter de uitvoering hoe langer je bezig bent, maar hoe leuker de activiteit.

• Stopwatch.
  • Sleutels.
  • Aanwijzingen (bijvoorbeeld GPS coördinaten, liefst in puzzelvorm).
  • Schat (bv. zak chips / krat bier).
  • Materialen voor de survivalonderdelen.
  • Materialen voor de denkonderdelen.
  • Materialen voor de tijdsonderdelen.

• Neem goed de tijd voor de voorbereidingen. Het is veel werk, maar hoe beter je het aanpakt, hoe meer speelplezier.
  • Als je deze activiteit kiest als seizoensopening / sluiting, pak dan extra goed uit, eventueel via reclame in lokale kranten.
  • Speel het met meerdere speltakken door elkaar of eventueel achter elkaar. Hierdoor maken er meer speltakken gebruik van de hoeveelheid voorbereiding.
  • Site van het tv programma Fort Boyard(1) en Fort Boyard (2).
  • Algemene informatie over het Fort Boyard.

• Afhankelijk van de opdrachten.
  • EHBO-koffer bij de hand is altijd handig.
Lees 13471 keer Laatst aangepast op dinsdag, 01 december 2020 21:50