dinsdag, 22 september 2015 20:12

Moeder Natuurs Boommedicijn

(1 Stem)

Maak kennis met acht bomen met geneeskracht en organiseer een uitdagende en/of komische activiteit waarin boom, onderdeel en kwaal bij elkaar moeten worden gezocht.

Bomen hebben voor het welzijn van mensen altijd een belangrijke rol gespeeld. Dieren die ziek waren aten speciale kruiden en schors waardoor zij beter werden. Toen de mensen dit ontdekten, begonnen zij hetzelfde toe te passen op zich zichzelf. De kennis van geneeskrachtige planten werd van generatie op generatie doorgegeven door vrouwen. In de bijlage vind je acht bomen waarvan iets wordt gebruikt voor een genezend doeleinde.

Dus stel je voor, je loopt door het bos en krijgt vreselijk last van diarree. En laat je dan net niet je diareeremmers of luier bij je hebben... Best handig als moeder natuur je dan kan helpen. Maar dan moet je wel weten wat je moet doen of juist niet. De bladeren van de ene boom verhelpen diarree, terwijl de vruchten van een andere boom juist zorgen dat je nog beter kunt poepen. Dat is natuurlijk geen succes midden in het bos.

Onderaan iedere bladzijde in de bijlage vindt je een drietal kaartjes. Deze kan je van de beschrijving afsnijden/knippen en gebruiken voor een activiteit. Je kan je stamgenoten eenvoudigweg de juiste drie kaartjes bij elkaar laten zoeken, maar onder tips staan nog wat andere ideeën.

• Uitdraai van de informatie/kaartjes: Geneeskrachtige bomen.docx
  • Eventueel een schaar en lamineerfolie/-machine om kaartjes te maken

Als je "the real thing" gebruikt, let je natuurlijk extra goed op of je echt het juiste spul te pakken hebt.

• Laat één iemand een bepaalde klacht uitbeelden, waar de anderen het juiste “medicijn” bij moeten zoeken uit de kaartjes voor zich, of daadwerkelijk op zoek naar de “boom” en terugkomen met het juiste onderdeel van die boom.
  • Ga op zoek naar de echte, levende bomen en maak met de juiste onderdelen jullie eigen “medicijnkastje”.
  • Speel een (handels)spel waarin het zaak is om zo snel mogelijk de verschillende geneeskrachtige boomonderdelen te vinden om ieder aan een andere kwaal lijdend teamlid van je team te genezen (en het niet erger te maken).
  • Houd een soort grote vossenjacht langs personen met kwalen en de verschillende bomen, waarbij deelnemers de vossen het juiste middel moeten geven.
  • Om hier met scoutsleeftijd iets mee te doen, kan je de informatie (per zoektocht) beschikbaar maken voor de jeugdleden, zodat ze op kunnen zoeken wat ze nodig hebben om een probleem op te lossen.
Lees 2868 keer Laatst aangepast op zaterdag, 25 april 2020 13:28