Stille nacht, scouting nacht

Hoor, wie klopt daar, kinderen? Nee, de scouts zijn de Sint duidelijk al ontgroeid. Gelukkig is de Kerstman er nog. Organiseer voor je scouts een denderend kerstfeest, want een feestje is altijd leuk! En omdat iedereen in december druk bezig is met studeren, feesten en vergaderen, schotelen wij jullie een kant-en-klaar feestprogramma voor.

Start het feest met een aftelkalender te maken: een kalender waarbij elke dag wordt voorgesteld door een deurtje met daarachter een chocolaatje. Plak hem op karton, snij de deurtjes los, en maak achter elk deurtje een vakje waarin je een chocolaatje of snoepje legt. Tip: yoghurtpotjes kunnen hiervoor handig zijn, maar je kunt ook gewoon dik karton gebruiken. Achter sommige deurtjes zit ook een opdracht of een spel. Het is niet de bedoeling dat er aan het einde van de activiteit iemand wint, wel dat het een fijne namiddag vol spelplezier wordt!

Kerstpompon

Maak met je scouts witte pompons en hou er een echt sneeuwballengevecht mee! Hoe je nu ook weer een pompon moet maken, kun je nalezen in de activiteitenbank.

Kerstbal zoeken

Verstop tien kerstballen die de scouts moeten zoeken. Om het spannender te maken, kun je de zoektijd beperken.

Geheim vriendje

Laat alle scoutss een klein cadeautje knutselen. Nadien pak je ze in, en verloot je ze onder elkaar. Zo hoef je niet aan de ouders te vragen om een cadeautje te kopen en kan iedereen met iets leuks naar huis gaan. Om de cadeautjes te verdelen, kun je een klein spelletje spelen. Zo kun je de pakjes in een kring doorgeven op muziek, en wie het vastheeft wanneer de muziek stopt, krijgt het. Of je kunt bingo spelen.

Kerstbal overgooien

Verdeel je scouts in twee groepen en geef elke groep een laken. Span een touw in je lokaal, en zet de twee groepen ieder aan één kant ervan. Nu moeten de scouts met het laken een (plastieken) kerstbal over het touw naar elkaar gooien. Tip:probeer het daarna ook eens met andere voorwerpen zoals een kerstman of een kerstster.

Kerstbalhangen

Verdeel de rakwi's in groepjes van vier. In elke groepje is één scout 'de kerstboom'. Ze moeten nu proberen om binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk kerstballen aan de kerstboom te hangen. Tip: hiervoor gebruik je best plastieken kerstballen.

Groene marsepein

Kleur met kleurstof marsepein groen. Laat de scouts hiermee kerstfiguurtjes boetseren. Op het einde van de activiteit kun je ze samen opeten, of meegeven naar huis. Het ziet er misschien niet zo lekker uit, maar het is vast heerlijk! Tip: je kunt de marsepein ook helemaal zelf maken met je leden.

Kersttocht

Zoek in de buurt van je scoutinggroep een huis dat over the topversierd is: gigantisch veel kerstverlichting, elanden in de tuin en hangende kerstmannen aan het raam. Ga er met je scouts naartoe en speel een echt kersttafereel. Neem jullie toneelstuk op met een camera en zet het op YouTube. Tip: best even op voorhand toestemming vragen aan de bewoners.

Kerstballenpetanque

Eenvoudigweg petanque, maar dan met kerstballen! (Hier zijn plastieken ballen wel echt een must.) Gebruik als cochonnet een belletje, of een ander voorwerp dat met kerstmis te maken heeft.

Bakken

Niets leuker dan zelf taart maken met je scouts. Print een eenvoudig recept, en zet je scouts aan het werk. Af en toe helpen en kijken of alles wel veilig gebeurt, is de boodschap. Om de taart in de oven te zetten, steek je best een handje toe. Een ongeluk is (veel te) snel gebeurd!

Korte (kerst)balspelletjes

Zowat elk balspel kun je ook spelen met een (plastieken!) kerstbal. Denk maar aan tienbal, Antoinette-wie-heeft-de-bal, koningsbal, enzovoort. (Meer inspiratie nodig? De activiteitenbank biedt hulp!)

Voorbereidingstijd

Afhankelijk van de te verzamelen materialen.

• Verkleedmateriaal leiding
  • Uitnodiging voor scouts om verkleed te komen
  • Aftelkalender: Prent, Karton, Chocolaatjes, Snijmes, Eventueel potjes om achter de deurtjes te plakken
  • Pompom maken: Witte draad, Karton, Schaar
  • Geheim vriendje: Verschillende knutselmaterialen, Scharen,lijm, …, Inpakpapier, Muziek
  • Kerstbal overgooien: Draad, 2 lakens/dekens, Plastieken kerstbal
  • Kerstbalhangen: Kerstballen met haakjes
  • Groene marsepein: Marsepein, groene kleurstof voor voedsel
  • Kersttocht: camera
  • Kerstballenpetanque: Plasticken kerstbal, Voorwerp (rudolf, schudbel, ...)
  • Bakker: Ingrediënten cake, Recept cake

• Kleed het lokaal ook aan, zodat je helemaal in de sfeer bent.
  • Tip voor grote groepen: Steek voldoende snoepjes of chocolaatjes achter de deurtjes van de aftelkalender om ruzie te voorkomen!
  • Tip voor extra plezier:Verkleed je in een kerstfiguur of kerstvoorwerp en vraag je scouts om dat ook te doen. Een uitnodiging maakt het feest nóg echter!
Lees 2206 keer Laatst aangepast op donderdag, 24 oktober 2019 11:49