zaterdag, 21 maart 2020 08:28

Één uur in het donker spel

Het 1-uur-in-het-donker-spel duurt, zoals de naam al doet vermoeden, exact 1 uur en wordt gespeeld in een (of meerdere donkere ruimtes. Elke scou krijgt een tijdschema waarop alle minuten vermeld staan, met voor elke minuut de opdracht die hij/zij moet uitvoeren.

Het 1-uur-in-het-donker-spel duurt, zoals de naam al doet vermoeden, exact 1 uur en wordt gespeeld in een of meerdere donkere lokalen. Elke scout krijgt een tijdschema waarop alle minuten vermeld staan, met voor elke minuut de opdracht die hij/zij moet uitvoeren. De begeleiding houdt de tijd in het hoog(oog) en roept de minuten om, waarop de scouts alles laten vallen waar ze mee bezig waren om aan hun volgende opdracht te beginnen.

De enige vereiste voor het 1-uur-in-het-donker-spel is een goede opdrachtenmix: laat je scouts zich af en toe helemaal uitleven op hun eentje. Al je het bij het clubhuis doet laat je ze ook samenwerken of elkaar juist tegenwerken bij bepaalde opdrachten.

De scouts moeten enkel minuut hun nieuwe opdracht kunnen lezen. Je kan hen vragen om een zaklamp mee te nemen of je kan de opdrachtenlijst doorsturen zodat ze hem op de smartphone kunnen raadplegen.

De opdrachten

1. Tel tot 60.
  2. Doe zoveel mogelijk kleren aan.
  3. (Zoek een vriendje en) stel jezelf voor aan de hand van je portefeuille of sleutelbos.
  4. Werk iemand tegen.
  5. Draai rond je as.
  6. Moedig iemand overdreven enthousiast aan.
  7. Je bent een piepend kuiken. Ga op zoek naar moeder kip. Heb je haar gevonden? Ga er dan stilletjes bij zitten. (1 scout als tegenhanger) De andere scouts komen je zoeken. Maak af en toe het geluid van een moederkip om hen op weg te helpen, maar maak het hen niet te gemakkelijk.
  8. Geef complimentjes.
  9. Zing een kampvuurlied.
  10. Enz

(ruim) 60 opdrachten van 1 minuut

• Kijk voor meer opdrachten bij de spelshow Minute To Win It.
  • Je kunt ook meerdere scouts tegen elkaar laten spelen waardoor ze elkaar tegen kunnen werken. Online werkt dit wat lastiger.
  • Speel je het bij het clubhuis dan houdt de begeleiding houdt de tijd in het oog en roept de minuten om, waarop de scout alles laten vallen waar ze mee bezig waren om aan hun volgende opdracht te beginnen.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 7 Betaalbare en duurzame energie.

Aanvullende informatie

Lees 2723 keer Laatst aangepast op zondag, 19 maart 2023 15:31