dinsdag, 25 februari 2020 12:41

Maak kunst van plastic afval

Wat doe je met al het plastic dat je na een waterlijn meting of een clean-up actie verzameld hebt? Maak er een mooi kunstwerk van voor in of vóór het clubhuis.

Kunstenaar Maria Koijck bouwde na een actie in Bonaire deze Flamingo die een prominente plek kreeg op de boulevard van Kralendijk. Behalve dat het een interessante verschijning is maakt het beeld ook een statement over de rotzooi die we als mensen achter laten in de natuur.

Organiseer een schoonmaak actie in de omgeving van het clubhuis of in het centrum van jullie woonplaats.

Bouw met het verzamelde plastic afval een kunstwerk en organiseer vervolgens een tentoonstelling.

Deze activiteit is geschikt te maken voor elke leeftijdscategorie. Bij de jonge speltakken beperk je de duur van deze activiteit tot een uur. Maar scouts en ouder kunnen een hele opkomst (misschien zelfs meerdere) besteden aan het bouwen van hun kunstwerk.

Thema introductie Bevers

Bas Bos komt met een grote vuilniszak vol afval het bos uit zetten, Deze heeft hij samen met Stuiter verzameld. Keet Kleur weet er wel raad mee, wat struiter alleen maar nieuwschierig maakt: wat moet je nou weer met afval? Dat hoort toch in de prullenbak / container? Keert kleur laat de foto van de flamingo van maria Koijck zien en wil graag ook zulke mooie dieren maken. Stuiter besluit haar te helpen.

Thema introductie Welpen

Jakala zit bij de Talaabpoel en ziet een heel vel plastic flesjes doppen en rietjes liggen. Daar weet Marala wel raad mee! ze vraagt of Mowgli en Shanti van die flessen doppen en rietjes de dieren van de Jungle namaken.

Scouts

De scouts maken per pleg een plastic kunstvoorwerp. Geef een thema als opdracht. Bv. zeedieren, robots, hun ploegdier etc.

Explorers en roverscouts

Bij deze leeftijdsgroep kunnen ze groter gaan denken. Denk aan het maken van een frame van ijzerdraad of hout waaraan het plastic afval bevestigd wordt. Het gebouwde kunstwerk kan een prominente plek voor het gebouw krijgen. Misschien kun jezelfs del okale media inschakelen om te laten zien dat jullie als groep natuur en maatschappelijk bewust bezig zijn.

Bron

scouts4science

• Gebruik zoveel mogelijk het afval dat is verzameld tijdens de waterlijn meting of een clean up.
  • Ook kan gevraagd worden aan de scouts om afval mee te nemen naar de opkomst.

Let er op dat je afval schoon is en geen verwondingen kan aanbrengen (scherperanden). Let erbij het gebruik van lijm bij opdat sommige lijmen kunnen irriteren of zelfs giftig zijn bij contact met huid en ogen.

• Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 14 Bescherming van zeeën en oceanen.
  • Dit spel hoeft niks te kosten. Maar als er het afval gelijmd wordt, of als er een frame gemaakt moet worden, dan kunnen er kosten gemaakt worden voor del ijm, het ijzerdraad of het hout. Probeer zoveel mogelijk te werken met afvalmaterialen.
  • Op het internet zijn verschillende voorbeelden te vinden van kunst gemaakt met plastic.

Aanvullende informatie

Lees 2583 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 15:11