woensdag, 23 oktober 2019 18:18

Harry Potters Zegevlier

De krachtigste toverstok uit de Harry Potter serie is de Zegevlier. Maak zelf een toverstok met de tak van een vlier en een magisch toverdrankje met vlierbloesem.

Iedereen in de jungle weet dat Baloe is gek op bessen. Bij de Talaab poel staat een vlierbes. De vlier valt in mei / juni op door haar prachtige trossen met lieflijke witte bloempjes. In augustus / september draagt hij diep paarse bijna zwarte bessen. Van de bloemetjes kun je vlierbloesemsiroop maken. De bessen zijn rauw niet eetbaar vanwege blauwzuur maar dit verdwijnt tijdens het koken. Je kunt er heerlijke vlierbessenjam van maken. Verschillende culturen geloven heilig in de magische eigenschappen van de vlier.

Baloe gaat met de welpen naar een plek waarvan hij weet dat er een vlier staat. Hij vertelt dat op deze plek een struik groeit met magische krachten. De takken zijn toverstokken en van de bloemen kan een toverdrankje gemaakt worden. Hij laat een takje met een blad en bloem van een vlier zien en geef de welpen de opdracht een vlier te zoeken.

De welpen bekijken en ruiken aan de bloemen, deze ruiken zoet omdat ze veel honing bevatten. De zoete geur trekt insecten aan die zorgen voor de bestuiving. Eén bloem bestaat uit een heleboel kleine bloemetjes. De bestoven bloemetjes ontwikkelen zich tot bessen, zodat het trosje bloemen in het najaar een trosje bessen is geworden. Ook het blad is samengesteld en bestaat uit een aantal blaadjes tegenover elkaar met één blaadje aan het uiteinde.

Baloe voert een ceremonie uit om de magie van de vlier tot leven te brengen en toestemming te vragen aan de struik. Ga in een kring om de vlier staan en hou elkaars handen vast. De welpen spreken een aantal keer de volgende toverspreuk uit, eerst zacht en dan steeds luider: ‘vlier, vlier zegevlier, magie geeft je veel plezier, vlier, vlier, maak me blij en deel je toverkracht met mij.’

Hierna gaat Baloe met de welpen een toverdrank maken. Voor de toverdrank knipt hij wat bloemetjes af, niet te veel want dan draagt de boom dit jaar geen vrucht. Knip de steeltjes van de bloesem en doe de bloemetjes in een fles. Doe er het sap van 1 citroen bij, vul de fles aan met water en sluit de fles af, laat 2 dagen staan bij kamertemperatuur.

Zeef de drank en los er 100g vloeibare honing of suiker in op, naar smaak aanlengen met water. De toverdrank is dan drie dagen houdbaar in de koelkast. De welpen bedenken welke kracht ze graag zouden willen ontvangen van de vlier en verzinnen daarbij een toverspreuk.

Hierna maakt Baloe een toverstok. Voor de toverstok knipt een tak af met de gewenste lengte en dikte en knip de zijtakjes eraf zodat je een stok overhoudt. Pel de schors van de stok en er komt een prachtige blankhouten toverstok tevoorschijn die nog nat is van de sapstroom, dit droogt vanzelf. Laat de toverstok en het stukje boomschors rondgaan in de groep. Bedank de boom met een eerbiedige buiging.

Om de beurt zwaaien de welpen met de toverstaf, spreken hun toverspreuk uit en nemen een slok van het toverdrankje.

vlier, snoeischaar, afsluitbare fles, citroen, zeef, vloeibare honing

Lees 1459 keer Laatst aangepast op zondag, 19 april 2020 12:23