Het grote gekleurde sokkenspel

(1 Stem)

Ren, vlieg en zoekspel naar de kleuren van de rondlopende sokken. Deze activiteit ontwikkelt spelinzicht, lichamelijke ontwikkeling en samenwerking.

Verdeel de welpen of scouts in groepjes van drie à vier personen, of speel dit spel per nest (welpen) of ploeg (scouts). Elk groepje krijgt een kleurenkaart. Op elke kaart staat een aantal kleuren geschreven met daarachter de mogelijkheid om elke kleur "af te tekenen". De volgorde van de kleuren is op elke kaart anders. In een redelijk groot stuk bosterrein lopen leidinggevenden met ieder een andere kleur sokken. Elk groepje moet op volgorde van de kleuren op hun kaart de leidinggevende met de bijbehorende kleur sokken vinden. Dat is niet gemakkelijk want de leiding blijft rondlopen door het bos. Wordt een leidinggevende met de juiste kleur sokken gevonden, dan vinkt deze de desbetreffende kleur op de kleurenkaart af. Om het wat lastiger te maken zijn de sokken niet op een afstandje te zien. Bijvoorbeeld door broekspijpen of een lange rok.

Er loopt echter ook een leidinggevende rond met een paar zwarte sokken: de joker. Wordt deze gevonden, dan wordt één van de al gevonden kleuren doorgestreept en moet deze kleur opnieuw gezocht worden.

• Per groepje een kleurenkaart.
  • Pennen of stiften.
  • Gekleurde sokken (gelijk aan de kleuren op de kleurenkaart).

• Dit spel kan je ook met bevers doen. Hierbij loopt er een leidinggevende met een groepje bevers mee en wordt er geen gebruik gemaakt van de joker om het wat makkelijker te maken. Ook kan je er voor kiezen dat de sokken dan niet verplaatsen.
  • De scouts kijken natuurlijk van elkaar af. Om het moeilijker te maken, kun je op elke kaart een andere kleur joker zetten. Alle groepjes hebben zo een andere joker waarmee ze een kleur verliezen.
  • Om de scouts helemaal in de war te brengen, kunnen de leidinggevenden na verloop van tijd sokken ruilen.
  • En om het nog moeilijker te maken voor de scouts, kan je er voor kiezen de stafleden een andere kleur sok links te hebben dan rechts. Op basis van een fluitje of waar er getikt is, telt of de linker of de rechter sok mee voor het aftekenen.
  • Ga je helemaal op in het sokkenspel? Dan volgt hier een leuke variatie voor in stad of dorp. Elk groepje moet binnen een bepaalde tijd voorbijgangers vinden met de juiste kleur sokken. Als bewijs wordt telkens met een mobiele telefoon een foto gemaakt. Als dank ontvangen voorbijgangers een folder van de Scoutinggroep of een aardigheidje.
Lees 8016 keer Laatst aangepast op dinsdag, 18 augustus 2020 16:18
Meer in deze categorie: « Zoek de lichtjes Vertrouw op mij! »