Sumoworstelen

Japans worstelen, dus zorg ervoor dat de tegenstander zich niet binnen de cirkel op zijn voeten kan handhaven.

Sumo is een worstelpartij, die plaats vind binnen een cirkel van 4,55 meter. Er zijn twee manieren om een partij sumoworstelen te winnen:

• De tegenstander raakt binnen de cirkel de grond met een ander deel van zijn lichaam dan zijn voetzolen. Ook het haar geldt hierbij als lichaamsdeel.
  • De tegenstander raakt de grond buiten de cirkel.

Het doel is dus om ervoor te zorgen dat de tegenstander zich niet binnen de cirkel op zijn voeten kan handhaven. Bij sumoworstelen gaat het om snelheid, kracht en techniek. De twee deelnemers proberen elkaar zo snel mogelijk buiten de wedstrijdring - met een doorsnee van 4,55 meter - te duwen, gooien of tillen. Technieken als boksen, slaan, schoppen en bijten zijn verboden.

Maken van een ring van 4,55 m is eigenlijk het enige wat je vooraf moet organiseren.

• Een ring van 4,55 meter uitgezet op de grond.
  • Eventueel kleding (een zeer sterke gordel van linnen die om je middel wordt gedragen).

• Je kunt een sumopakken huren, waardoor iedereen tonnetjerond wordt en het meer lijkt op een echte wedstrijd. Je kunt het ook goed spelen zonder deze pakken.
  • Draag als je geen wedstrijdgordel draagt stevige kleding, want er wordt stevig aan gesleurd.

• Zorg dat de ring vrij is van dingen waaraan je je kunt bezeren.
  • Zorg dat de ring een zachte ondergrond heeft (bijvoorbeeld gras of zand), zodat je niet al te hard valt.
  • Zorg dat de tegenstanders ongeveer aan elkaar gewaagd zijn, anders kun je iemand lelijk bezeren.
  • Als het gebruik van handen te ingewikkeld is, kun je als extra regel invoeren dat je de handen op de rug houdt en alleen met je lichaam probeert de ander uit balans te brengen.
Lees 2545 keer Laatst aangepast op maandag, 07 december 2020 10:00