zaterdag, 10 augustus 2019 10:53

Neus pictionairy

Maak zoals het spel pictionary een tekening die de andere scouts van je ploeg moeten raden, maar wel met een belangrijk verschil: dit mag alleen met de neus!

Thema-intro

We zien dat sommige indianen onder de verf zitten. Waar we echter niet achter komen, is dat dit komt doordat ze net iets hebben geverfd of dat dit voor hen van culturele waarde is. Tijdens het volgende spel gaat we hier spelenderwijs misschien wel achter komen. Maak je neus maar nat, want we gaan aan de slag!

Beschrijving

Dit spel gaat zoals het spel pictionary, maar gaat dan met de neus. Een van de scouts uit de ploeg krijgt op een kaartje te zien wat hij moet tekenen. De rest van zijn ploeg zal dit kaartje niet te zien krijgen. De scout zal deze tekening maken door middel van het in de verf dopen van zijn neus. Met de vingers mag er niet getekend worden! De ploegleden moeten zo snel mogelijk raden wat er getekend wordt en met de timer wordt bijgehouden hoe lang erover gedaan is voor het geraden werd. Als er voldoende tijd is, wissel je door met een andere scout voor de volgende ronde(n). Na het tekenen is er de mogelijkheid om je gezicht te wassen.

Voorbeelden van te tekenen dingen

• Zon, Huis, Tipi
  • Paard, Wiel, Trein, Trails
  • Veer, Boot
  • Bergen, Rivier, Oceaan
  • Hert, Vogel, Bizon
  • Boom, Bloem, Tuimelkruid (steppenroller)
  • Pistool, Cowboyhoed

• Kaartjes maken waarop de dingen staan die getekend moeten worden.

• Papier
  • Vingerverf
  • Bordjes waar de verf op kan
  • Kaartjes met de te tekenen plaatjes
  • Teiltje met (warm) water en sop; of een kraan
  • Handdoeken
  • Timer

Let er op dat je echt vingerverf hebt die dus niet toxisch is. Bovendien gaat vingerverf veel makkelijker uit kleding dan andere soorten verf mocht er per ongeluk geknoeit worden (en ga er maar van uit dat er geknoeit gaat worden).

• Het internet is je beste vriend voor het vinden van dingen die getekend kunnen worden. Laat je inspireren door het thema. Houd er rekening mee dat het met de neus iets lastiger gaat dan met gewoon pictionary.
  • Het leukste is wanneer alle scouts aan de beurt komen voor het tekenen wanneer je hier tijd technisch de mogelijkheid voor hebt. Aan de andere kant moet je er geen moeten van maken en scouts dwingen tot meedoen. Zorg voor een veilig sociaal klimaat waar de scouts juist worden uitgedaagd lekker bezig te zijn.
  • Wanneer je een mogelijk hebt om het water waarin de gezichten worden gewassen te vervangen wanneer het vies is geworden van de verf, is dat wel zo praktisch.
Lees 1095 keer Laatst aangepast op zaterdag, 10 augustus 2019 10:54