zondag, 18 november 2018 15:35

Tijdreizen met de hele groep

Stilstaan bij de tijd waarin we nu leven, terugkijken op het verleden en alvast vooruitkijken naar de toekomst met je groep! Met name spelletjes die betrekking hebben op tijd.

Alle spelletjes hieronder zijn naar wens aan te passen per speltak. Hiermee kan je de moeilijkheid verhogen voor de oudere groepen om het ook voor hun een uitdagende dag te maken.

Thema introductie bevers

Voor Professor Plof is de tijd een groot mysterie. Om de tijd beter te kunnen begrijpen vraagt Professsor Plof de bevers om hulp. Samend doen ze allerlei spelletjes die met tijd te maken hebben.

Thema introductie welpen

Hathi is al heel oud en hij vertelt graag over vroeger. Maar hij is ook nieuwsgierig naar de toekomst. Samen met de welpen gaat Hathi allerlei spelletjes doen die met tijd te maken hebben.

Minute to win it

Eén minuut is alle tijd die je hebt! In deze minuut moet je een bepaalde opdracht uitvoeren. Denk hierbij aan kleine spelletjes, bijvoorbeeld met een ei en een lepel zo veel mogelijk rondjes rond het gebouw rennen, zo veel mogelijk snoepjes in je mond stoppen, ballonnen scheren, beschuit fluiten, met 1 hand een tafel dekken, '2 handen, 3 voeten'-spel (uitbeelden hoeveel lichaamsdelen er opgenoemd worden), etc.

Geschiedenisroute eigen scoutinggroep

Maak een route van een paar honderd meter waarin de deelnemers in groepjes langs foto’s lopen en hier een vraag over moeten beantwoorden of opdrachtje moeten doen. Er zijn verschillende vragen per speltak. De foto’s gaan over de geschiedenis van de groep.

Reproductie foto maken

Er zijn uit het archief foto’s van jouw scoutinggroep tevoorschijn getoverd. Deze foto’s moeten nagemaakt worden. In de groepssamenstelling houden we rekening met dat alle speltakken gemengd zijn.

Tijdperkenspel

Bouw elk lokaal in je gebouw om tot een kamer in het thema van een bepaald tijdperk. Zo kan je denken aan een kamer uit de prehistorie (met dinosaurussen / jagers en verzamelaars), Grieken en Romeinen, indianen en cowboys, Middeleeuwen, en niet te vergeten de toekomst.

Prehistorie spel

Appeltjes / marshmallows boven een kampvuur roosteren. Voor de oudere speltakken: eerst zelf vuur maken (vanaf Explorers: geen aanstekers / lucifers / etc gebruiken; alleen stokjes).

Grieken en Romeinen spel

Denk hierbij aan een mini-olympische spelen. Spelletjes zoals estafette, speerwerpen, kogelstoten, etc. kunnen hier gespeeld worden.

Indianen en cowboys spel

Er wordt een wild westen versie gespeeld van het al bestaande spel “staart tikkertje”, alleen is er in deze versie geen staart die weg getikt moet worden maar een cowboyhoed. Het spel gaat als volgt: 1 lid krijgt aan het begin van het spel een cowboyhoed op. De andere leden moeten proberen het lid met de tikken en/of de hoed van dat lid af te pakken. Het lid wat het lukt het lid met de hoed te tikken krijgt dan de hoed van het lid wat hem eerst op had. En het spel gaat weer door. Als de leden dit spel een beetje door hebben komt er een tweede hoed ik het spel. Het spel gaat gewoon door maar één van de leden krijgt een 2e hoed. Om het spel te winnen moet een van de leden alle twee de hoeden in zijn bezit hebben. Dit blijven ze herhalen totdat de 20 minuten voorbij zijn.

Middeleeuwen spel

Boogschieten (als daar spullen voor aanwezig zijn / budget). Anders kunnen er oud-Hollandse spelletjes gespeeld worden, zoals jeu de boules, poppenkast, klompendans, etc.

Toekomst spel

In de toekomst is de zon op (en dus is het donker). Maak een glow in the dark escape room met allerlei hints en kleine spelletjes die gespeeld moeten worden om het spel te winnen!

Geschiedenisroute eigen scoutinggroep

• Geschiedenis foto’s
  • Touw oid om de foto’s op te hangen

Reproductie foto

• Foto’s
  • Eventueel materiaal om de foto na te maken

Tijdperkenspel

• Evt. oude themakleding
  • Appeltjes / marshmallows (en vuurvaste stokken)
  • Cowboyhoeden
  • Allerlei onderdelen voor de olympische spelen en de middeleeuwse spelen
  • Hints voor de escaperoom

• Pas op met vuur, dit is warm en doet pijn en kan nare brandwonden en schade aan materiaal veroorzaken.
  • Gooi ook geen kogels / speren / takken / etc. naar andere mensen.

• Bij het tijdperkenspel kun je oude themakleding van een (zomer)kamp hergebruiken. Zo zullen de kinderen het herkennen en er een hoop lol mee beleven!
  • Voor de reproductie foto kan je er een wedstrijdelement aan toevoegen. Voor iedere foto kan men punten verdienen. De staf let hierbij dan op verschillende karakteristieke elementen die op de foto aanwezig zijn.
  • Een volledig uitgewerkt programma met een toekomstboom is eventueel ook een leuk idee om naar de toekomst te kijken.
Lees 6508 keer Laatst aangepast op zaterdag, 08 juni 2019 22:13