Open een museum aan de lucht

Duik als roverscout eens echt in het verleden van je woonplaats en maak een eigen ‘openluchtmuseum’.

In je woonplaats zijn er vast wel gebouwen of locaties van enige historische betekenis. Zoek deze locaties en maak van deze locatie een tijdelijk openluchtmuseum door er een rollenspel te spelen uit een historische periode. Maak het extra leuk door de welpen of bevers van je groep uit te nodigen als ‘bezoekers’ van dit openluchtspektakel. Is dat je nog niet groot genoeg, nodig dan een plaatselijke basisschool uit.

Pak het goed aan en neem gerust 1 of 2 opkomsten als voorbereiding van de activiteit zelf.

• Ligt er geheel aan welke periode je gaat ‘naspelen’.
  • Zoek in ieder geval echte kleren uit die periode, maar ook andere attributen zoals werktuigen e.d.

• Zoek in je woonplaats contact met een historisch genootschap. Deze hebben vaak veel informatie over de geschiedenis van je woonplaats en vinden het leuk om deze te delen.
  • Op internet is veel te vinden, check eens de Wikipediapagina van je woonplaats en kijk of er monumenten zijn aangewezen en zo ja waarom zijn dit monumenten?
  • In sommige plaatsen worden er activiteiten georganiseerd met betrekking tot het verleden van een woonplaats of streek. Bijvoorbeeld met een oude ambachtenmarkt, kijk of je hier aansluiting kan vinden en zorg meteen voor een stukje ScoutingPR.

Aanvullende informatie

Lees 1822 keer Laatst aangepast op zondag, 26 november 2023 01:02