Sterrenbeeldenjacht

Kennismaken maken met de verschillende sterrenbeelden, hun vorm en evt. hun plaats ten opzichte van elkaar.

Wanneer je de mogelijkheid hebt om deze activiteit te doen op een avond met een heldere hemel, dan kun je gebruik maken van de echte sterrenbeelden. Lukt dit niet, dan gaan we gebruik maken van afbeeldingen van de verschillende sterrenbeelden. Zorg ervoor dat je materiaal hebt waarin scouts de verschillende sterrenbeelden kunnen opzoeken zodat ze weten hoe zij er uit zien.

De bedoeling van het spel is dat iedere ploeg of scout zo snel mogelijk de juiste sterrenbeelden verzamelt. Een ploeg krijgt een naam van een sterrenbeeld. Allereerst dienen zij op te zoeken hoe dit sterrenbeeld er uit ziet. Daarna gaan ze zoeken waar het aan de hemel staat, of waar de afbeelding van dit sterrenbeeld hangt in de omgeving. Daarna volgt de tweede, de derde, etc. Wie heeft het eerst alle sterrenbeelden bij elkaar verzameld?

• Afbeeldingen van de verschillende sterrenbeelden.
  • Materiaal/boeken/internet om de sterrenbeelden op te kunnen zoeken.
  • Aftekenlijstje met de namen van de verschillende sterrenbeelden.

• Werkt met de echte sterrenbeelden alleen bij een heldere hemel. Als staf dien je natuurlijk ook te weten waar de verschillende sterrenbeelden aan de hemel te vinden zijn.
  • Deze activiteit is de combineren met het scouts basisinsigne Buitenleven.
Lees 3208 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 januari 2021 17:22