zondag, 08 april 2018 14:14

Tangram met Scoutingdassen

In het kader van "Scout Scarf Day" gaan de welpen Tangram spelen (oftewel mozaïeken) met hun scoutingdassen.

Vandaag is het "Scout Scarf Day" oftewel scoutingdassendag. De welpen gaan vandaag met Oe naar de Khaali Jagah vlakte om te gaan puzzelen met hun eigen scoutingdassen.

De welpen leggen per nest hun eigen scoutingdassen bij elkaar op de grond. Zorg dat ieder nest hetzelfde aantal scoutingdassen heeft. (Als er te weinig welpen zijn, zorg dan als leiding voor extra dassen.) Haal de dasringen van de das af.

Als je nu alle dassen plat op de grond legt krijg je een hoop driehoeken. Met deze driehoeken kun je een mozaïek maken van allemaal mooie vormen. Hetzelfde als bij het bekende spel Tangram. Je mag ook je das in de vorm van een vierkant vouwen.

Nu moeten de welpen proberen om hun dassen zo neer te leggen dat er een vorm van een jungledier ontstaat. Om de welpen op weg te helpen, heeft de leiding al een voorbeeld gemaakt. (Dat kan ook met een foto of tekening.)

De welpen proberen per nest om zoveel mogelijk jungledieren na te maken.

Iedere keer als er een dier gemaakt is, moeten de welpen uit een ander nest raden welk dier is nagemaakt.

• Scoutingdassen van de welpen zelf
  • Wat extra dassen of driehoekige lappen stof als reserve.

• Meer informatie over de Scouts Scarfday kun je vinden op www.scoutscarfday.com.
  • Zorg voor wat voorbeelden zodat de welpen een beter idee hebben hoe ze dat kunnen doen.
  • Let erop dat aan het eind van het spel elke welp zijn eigen scoutingdas weer terug krijgt. Zorg misschien voor wat extra dassen.
  • Tip: maak een foto van elk gelukt mozaïek.

Aanvullende informatie

Lees 1845 keer Laatst aangepast op vrijdag, 08 juli 2022 11:14