maandag, 18 september 2017 09:50

Wedstrijdje viking zeilen (Waterspel)

Behendigheid op het water

De boten mogen hun standaardzeilen niet gebruiken. Tijdens het spel mogen ze uitsluitend voortbeweging bereiken d.m.v. het vikingzeil. Een vikingzeil maak je met een landbouwzeil en twee riemen. Dit kan je doen door aan weerszijden het zeil te bevestigen aan een riem en de bovenste riem horizontaal je mast in te hijsen. Deze specifieke opstelling heeft nogal wat nadelen en je kan er niet echt scherper mee varen dan ruime/halve wind. Een beetje kennis over hoe je zeilen werken is nodig voor alternatieve aanpakken.
Voor de rest werkt het als een wedstrijd: je start bij een startlijn, rondt een paar boeien en finisht over een finishlijn.

• Riemen (zou elke boot zelf moeten hebben)
  • Landbouwzeilen (lastig, omdat je het liefst een standaardmaat hebt)
  • Speelveld: Een stuk water waarop een parcours is afgezet d.m.v. boeien of boeiboten. Hoe die er uit ziet hangt volledig af van hoe sterk de wind vanuit welke richting komt op de dag zelf.

• Kies rustig vaarwater
  • Dragen van een zwem- of reddingsvest: Zie informatieblad gebruik zwem- en reddingsvesten van de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR2020) op de website Scouting Nederland

Lees 1965 keer Laatst aangepast op donderdag, 21 oktober 2021 23:27