Kwaliteitstest

Hoe staat jouw afdeling er eigenlijk voor? Wat gaat er goed in je afdeling en wat zou je willen verbeteren? Daar gaat dit programma over. Het zijn vragen die niet zo gemakkelijk te beantwoorden zijn, maar met behulp van de kwaliteitstest weet je straks precies waar jullie staan. Je vindt beschrijvingen van afdelingen, oplopend van redelijk tot fantastische. Door te kijken naar wat jullie zelf doen in dit complete aanbod, krijg je een idee van je eigen kwaliteit. Als je de test hebt gedaan kan je de dingen houden waar je goed in bent en verder werken aan de dingen die nog niet zo goed gaan. De test helpt daarbij, zodat je een betere, leukere, meer uitdagende afdeling krijgt.

De kwaliteitstest is ook geschikt voor roverscouts en leidinggevenden.

De test die je gaat doen bestaat uit 79 vragen. Om niet de weg kwijt te raken in al die vragen zijn er zes categorieën gemaakt. Je kunt het spelaanbod van de explorers op kwaliteit beoordelen door te kijken naar alle zes punten. Alles samen bepaalt hoe goed jouw afdeling draait. Doe de kwaliteitstest met alleen of met je afdeling en ontdek waar jullie staan. Je kunt de test ook in je eentje als explorer of als begeleider invullen en vervolgens de uitkomsten met elkaar vergelijken. Wees niet te aardig voor jezelf. Het geeft niet als het wat tegen valt, daar kun je dan juist wat aan doen. Als je bij een vraag geen scoort, dan kun je hierover meer informatie zoeken met internetlinks of boeken om je eigen afdeling te verbeteren.

Hoe werkt het?
Per categorie zijn er een aantal vragen. Afhankelijk van je antwoord krijg je voor elke vraag 0% (nee) of 100% (ja) (soms iets er tussenin). Dit wordt bij elkaar opgeteld en per categorie kun je ook tussen de 0% en 100% scoren.

De score...
Er is een totaalscore voor de hele kwalitietstest en een deelscore per onderdeel. Bij de score zit de mogelijkheid om vragen waar je geen 100% scoort een tip te krijgen hoe je dit verder kunt ontwikkelen.

Score betekent
0% Dit doen jullie helemaal niet op de afdeling.
20% Dit doen jullie een beetje.
40% Dit doen jullie een beetje én er is over nagedacht.
60% Dit doen jullie echt en het wordt regelmatig geëvalueerd, bijvoorbeeld in een jaarplan, om het nog beter te doen.
80% Dit doen jullie goed en andere afdelingen zouden ervan kunnen leren.
100% Dit doen jullie helemaal geweldig.

Bespreek wat je wil verbeteren
Er zijn in totaal zes categorieën waar jullie goed of minder goed op scoren. Het totaal van al deze categorieën maakt de kwaliteit van je afdeling. Jullie ontdekken vast dat er nog wat verbeterd kan worden. Maak afspraken met elkaar: wat willen we verbeteren, welk niveau willen we halen en hoeveel tijd mag dat kosten? Misschien zijn jullie het over sommige dingen niet met elkaar eens. Dan is het een goed idee om eerst met elkaar te bespreken welke keuzes je in de test gemaakt hebt.

Voorbereidingstijd

Je kunt eigenlijk meteen beginnen met het maken van de test. Wanneer je hem daarna uitprint kun je hem gemakkelijk met anderen vergelijken. Wanneer je het niet alleen wilt doen, maar samen met explorers en begeleiding, moet je bedenken hoe je het wilt gaan doen. Ben je met een klein groepje (bestuur en begeleiding), dan kan ieder voor zich de vragen beantwoorden en later met elkaar vergelijken. Ben je met een grote groep (de hele afdeling) dan is het handig om de vragen al in kleine groepjes van 2 of 3 te beantwoorden. Iemand verzamelt dan alle uitkomsten en die presenteert het aan de afdeling.

Je kunt dan een discussievorm kiezen om eens stil te staan bij de verschillen.

• Internet en een computer.
  • Inlogcode voor SOL (Scouts Online).
  • De kwaliteitstest.
  • Afhankelijk van hoe je verder gaat heb je de rapportage nodig.
  • Verder is het prettig om het een beetje gezellig te maken met wat te eten en te drinken.

• Neem de tijd, doe het rustig en lees de vragen goed door. Het gaat meer om het gesprek wat je er met elkaar over hebt als het antwoord. Immers: er is geen goed of fout.
  • Sla de uitkomst op in je Scouts Online profiel en doe de test over een jaar nog eens, dan kun je kijken wat er veranderd is.
  • Een leuke aanvulling op de kwatiteitstest zijn de BOA Awards (Bijzondere en Originele Activiteiten Award)
Lees 3404 keer Laatst aangepast op vrijdag, 30 oktober 2020 10:28