Overvliegen voor bevers

(1 Stem)

De overstap naar een nieuwe groep kinderen is groot voor de bevers. Bereid de kinderen hier op voor. Maak er een speciale gebeurtenis van.

Het is leuk om de overvliegende bevers een afscheidscadeautje mee te geven. Mogelijke afscheidscadeautjes zijn: een rugzakje, of een kussensloopje (dat later op kamp nog goede diensten kan doen). Een rugzakje maak je zo: knip een lap stop van 30x80 cm en knip er aan één kant een flapje aan. Sla de lap dubbel met de goede kanten op elkaar en stik de zijkanten vast. Keer hem daarna binnenste buiten. Maak aan de achterkant van de zak twee banden van elk 50 cm vast (om te dragen). Maak aan de voorkant van het rugzakje een brede zoom en rijg er een koord doorheen. Bij het klepje zit vanzelfsprekend geen naad. Het koord loopt hier gewoon langs. Maak aan de voorkant twee gaatjes in de zoom, waar je de uiteinden van het koord doorheen haalt. Nu kan het rugzakje gesloten worden. Zet aan het rugzakje een drukknoopje zodat je het flapje kunt vastzetten. Versier de tas eventueel met afbeeldingen.

De voorbereiding van het overvliegen kan je met verschillende spellen doen:

• Sluipspel: maak een hindernisbaan van stoelen, tafels, krukjes en dozen. Daar kunnen de bevers overheen, doorheen, onderdoor en omheen en dat proberen de overvliegers ook. Maar ze mogen er geen geen geluid bij maken.
  • Blaasspel: de overvliegers zitten op een rij aan een kant van het lokaal, met elk een wattenbolletje voor zich. Lukt het om al blazend de overkant te bereiken? Er kan ook een wedstrijd van gemaakt worden. De kinderen zitten dan twee aan twee aan tafel, tegenover elkaar. Beide proberen ze de watjes naar de overkant van de tafel te blazen.
  • Volle emmerspel: om de beurt proberen de kinderen in groepjes om water van de ene kant (volle emmer) naar de ander kant (lege emmer) te brengen. Dit doen ze met behulp van pollepels. Wie heeft zijn emmer het snelst vol? Ondertussen is een van de bevers de tikker. Wie afgetikt is moet terug.

Het overvliegen zelf kun je op veel verschillende manieren doen. Enkele voorbeelden zijn:

• De leiding houdt een stevig grondzeil vast. Dan gaan de overvliegers een voor een op het zeil: al hossend en vliegend komen ze tenslotte aan in de jungle van de welpen.
  • De bevers die gaan overvliegen stappen in een bootje. Aan het bootje zit een lang touw, waarmee de welpen de overvliegende bevers naar de overkant kunnen trekken.
  • Maak een hindernisbaan waar de overvliegende bevers overheen moeten. Aan het einde van de baan staan de welpen hen op te wachten.
  • Door het spinnenweb: maak een spinnenweb van touwen. Aan de ene kant staan de bevers en de andere kant de welpen. De overvliegende bevers moeten door het spinnenweb (zonder de draden aan te raken!) naar de welpen. Eventueel kunnen de gidsen en helpers van de welpen de overvliegende bevers helpen om door het spinnenweb te klimmen.
  • De overvliegende bevers krijgen een blinddoek om en moeten door een doolhof (of langs een touw in het bos) naar de welpen. De welpen geven aanwijzingen hoe ze door het doorhof/bos kunnen komen.
  • Van een kruiwagen/karretje maak je een vliegtuig. De overvliegende bevers worden in dit vliegtuig naar de welpen gereden.

10 minuten.

• Lappen stof.
  • Spullen uit het lokaal voor een hindernisbaan.
  • Watjes.
  • Emmers en pollepels.
  • Zeil.

• Laat de bevers een paar keer meedraaien bij de welpen. Hierdoor leren ze de welpen leiding beter kennen en weten ze wat hen bij de welpen te wachten staat. Hierdoor word de stap minder groot. Natuurlijk gebeurt dit in goed overleg met de welpenleiding.
  • Kijk voor meer manieren van overvliegen op overvliegen!
Lees 4724 keer Laatst aangepast op zaterdag, 03 oktober 2020 18:00