Een dak boven je hoofd

Tenten en huizen bouwen.

Hutten bouwen

Op verschillende manieren verander je een stapel lappen in een handomdraai tot spannende tenten. Je bouwt ze binnen of buiten, afhankelijk van het weer. Uiteraard kun je ook landbouwplastic gebruiken, dat geeft een lekker geluid als het regent. Een hele snelle manier is om lappen over tafels en stoelen te hangen. Ook kunnen er touwen gespannen worden, waarover de lappen gehangen worden. Maak de lappen met wasknijpers vast, trek ze schuin naar beneden en leg er iets zwaars (bijvoorbeeld stenen) op.

Om indianenhutten te bouwen hebben bevers hulp van de leiding nodig. Met drie stevige bamboestokken (lengte ongeveer 1,5 meter) maak je een driepoot. Wikkel er lappen of dekens/lakens omheen en zet ze vast met knijpers. Laat aan één kant een flap los voor de ingang. Met kussentjes en matrassen kunnen de kinderen de hut 'aankleden'.

Huizen bouwen

Zorg voor grote dozen (van koelkasten, wasmachines, fietsen). Maak van de flappen een puntdak en snij er ramen en deuren uit. Met latexverf geef je het huis een basiskleur, daarover heen schilder je steentjes, kozijnen, een regenpijp en een naambordje met "Hotsjietonia" erop. Om het huis in te richten kunnen de volgende ideetjes uitgevoerd worden:

• Kapstokjes maken: neem een plank en maak er op elke 10 cm een spijker, haakje of stokje in, voor elke bever een. Als je gaatjes voorboort, kunnen de bevers ieder hun eigen haakje indraaien of stokje insmeren met houtlijm. Vervolgens kan iedereen de ruimte om zijn eigen haakje versieren : stempelen, verven, plakken.
  • Wandkleden van een voorraad lappen maken door met allerlei soorten stoffen, vormen en materialen op elkaar te plakken of ze aan elkaar te nieten of te naaien.
  • Gordijnen scheuren: uit grote vellen gekleurd papier (kranten) kun je prachtige gordijnen scheuren. Met punaises hang je ze voor de ramen.

• Lappen, lakens, gordijnen, bouwplastic.
  • Touw.
  • Tafels, stoelen.
  • Wasknijpers.
  • Bamboestokken.
  • Scharen.
  • Punaises.
  • Nietmachines.
  • Latexverf.
  • (textiel)stiften.
  • Plank en spijkers, haakjes of houtjes.

• Let op: dit is geen activiteit die je veilig op 1,5 meter kan uitvoeren.

• Voor de bevers: de huizen in Hotsjietonia zien er allemaal anders uit. Iedere bewoner heeft zijn eigen huis, dat bij hem past. Wat voor een huis willen bevers hebben? Ze gaan hun eigen huis maken. Stanley Stekker en keet Kleur kunnen de bevers daar mee helpen.
Lees 3138 keer Laatst aangepast op zaterdag, 03 oktober 2020 17:35