Ik ben een...

Scouts gaan positief naar zichzelf en anderen kijken. Ze leren hoe andere hen zien in de groep en gaan nadenken over hoe zij naar anderen kijken.

Overal waar scouts staat, kan je ook explorers lezen.

Ga met de scouts in een kring zitten, het liefst wel aan tafel. Of zorg anderszins voor een structuur van doorgeven. Vraag aan de scouts om bovenaan een blanco blad de naam te schrijven van degene die links van hen zit. Vervolgens schrijven ze op hoe die persoon zou zijn als ze hem vergelijken met bijv. een dier. Daarna vouwt de tekenaar dit stukje papier om zodat het niet zichtbaar is voor anderen en geeft men het briefje door. In de volgende rondes vergelijk je de persoon in kwestie met:

• een beroemde persoonlijkheid.
  • een sportman.
  • een stripfiguur.
  • een huisdier.
  • een TV-persoon.
  • een artiest of kunstenaar.
  • een muziekgenre.
  • etc.

Als iedereen iets opgeschreven heeft, krijgt elke scout zijn blad terug.

Minimaal.

• Pen.
  • Papier.

• Wanneer je denkt dat de groep dit soort oefeningen niet aan kan, kan je er ook een individuele oefening van maken en aan de scouts vragen zichzelf te vergelijken met de genoemde onderwerpen.
  • Het is belangrijk om te benadrukken dat het steeds om iets positiefs moet gaan, om iets wat je in de ander waardeert, iets waarvoor je hem of haar bewondert, een kwaliteit.
  • Eventueel kan je ook vragen om dit kort te motiveren.
  • Auteurs: Henk Sap & Martine De Zitter.
Lees 1950 keer Laatst aangepast op woensdag, 30 september 2020 22:17