Zelf-BEELD-spel

(1 Stem)

De scouts/explorers worden zich er van bewust dat ze soms vooroordelen hebben. Daarnaast komen ze er achter dat je sommige eigenschappen toekent aan iemand door je eigen ervaringen en zelfbeeld.

Voor het gemak wordt er bij de uitleg van deze activiteit het woord scouts gebruikt, overal waar scouts geschreven staat kan je ook explorers lezen.

De groep wordt verdeeld in groepjes van 4 à 5 scouts. Elk groepje ziet 5 foto’s met de personages aan het bord hangen. Per groepje worden alle 20 kenmerken uitgedeeld. De scouts krijgen de opdracht om de kenmerken te plaatsen bij de foto’s zoals ze dat zouden doen op basis van een eerste indruk van de personages. Vervolgens is er per groepje een discussie over welke kenmerken de scouts bij welk personages zouden plaatsen na hun eerste indruk. De scouts proberen tot een consensus te komen. Ze plaatsen de kenmerken bij de foto’s die in de groepjes liggen.

De leiding vraagt per personage welke kenmerken er werden toegekend. De scouts steken hun kenmerken in de lucht. De leiding bekijkt de antwoorden en probeert vervolgens een discussie uit te lokken. Bijvoorbeeld: één groepje heeft afwijkende kenmerken (andere antwoorden dan de rest van de klas groep). In dat geval vraagt de leiding hoe dit komt. Er wordt gepeild naar het waarom van deze keuze. Als er geen afwijkende kenmerken zijn en iedereen het met elkaar eens is, kan de leiding daarop ingaan. De leiding vraagt in dit geval waarom iedereen het met elkaar eens is, welke uiterlijk kenmerken spelen een rol bij je interpretatie? Op deze manier heeft de leiding zicht op de visie van de scouts met betrekking tot zelfbeeld. Er wordt gevraagd aan de scouts of ze nog andere typische kenmerken bij de personages kunnen bedenken. Zo ja, dan kunnen de antwoorden op een bord / groot vel papier geschreven worden.

Per groepje wordt 1 personage toegewezen. In groep beslissen de scouts welk zelfbeeldcijfer tussen 0 en 10 ze geven aan hun personage. Hierbij is 0 een extreem laag zelfbeeld/geen zelfvertrouwen en 10 het hoogste zelfbeeldcijfer dat je kan geven. De cijfers worden door de leiding opgevraagd en onder de foto’s geschreven. Tenslotte vraagt de leiding aan de scouts om individueel op een blaadje een eigen zelfbeeldcijfer te schrijven. Deze cijfers worden anoniem gedropt in een box/zak. De leiding houdt deze cijfers even opzij om ze tijdens het filmpje te verwerken tot een groepsgemiddelde.

Er wordt samen naar de film gekeken. Hierin laten we de 5 personages zelf aan het woord. Enkele stereotypen worden weerlegd, maar sommige ook bevestigd. Na de film vraagt de leiding bijvoorbeeld:

• Wie heeft alle eigenschappen correct geplaatst?
  • Wat heeft jullie verwonderd?
  • Wat heeft jullie vermoedens bevestigd?

Vervolgens wordt gevraagd of de scouts weten wat zelfbeeld betekent en met welke woorden ze zelfbeeld associëren. Die kunnen genoteerd worden d.m.v. een woordenspin. De leiding probeert samen met de scouts tot een definitie van zelfbeeld te komen aan de hand van de woordenspin.

Kenmerken bij de personages die de groepjes krijgen:

• Maakt zich graag op.
  • Houdt van shoppen.
  • Gaat naar Scouting.
  • Gaat graag samen met mama boodschappen doen.
  • Rookt waterpijp.
  • Kookt graag.
  • Gaat shoppen bij H&M.
  • Eet graag fastfood.
  • Voetbalt.
  • Tekent graag.
  • Speelt djembe.
  • Is een dierenvriend.
  • Houdt van gamen.
  • Kan rappen.
  • Drummer.
  • Speelt toneel.
  • Schrijft gedichten.
  • Houdt van festivals.
  • Houdt van turnen.

Ongeveer 20 minuten.

• Lees/bekijk als begeleiding goed de gegeven informatie, zodat je in kunt spelen op de vragen die de scouts hebben en dat je zelf weet welke eigenschappen bij welk personage horen.
  • Deze activiteit is geschikt voor fase 1 (Ik) van de Development Award.

Bron

Studenten Bachelor Sociaal Werk: Annelore Raman, Elien Ronse, Macheld Vancraeynest, Eva Roets, Nienke Baeckelandt

Lees 4309 keer Laatst aangepast op woensdag, 30 september 2020 20:49