dinsdag, 28 maart 2017 12:17

Jacala en Sint Joris

Welpen spelen samen met Akela het verhaal van Sint Joris na.

Op 23 april verzamelen Mowgli, Shanti, de welpen en alle andere dieren uit de jungle zich bij de Raadsrots. Jacala vertelt dan het verhaal van Sint Joris en de Draak. Dit jaar heeft Akela besloten om het anders te doen. Hij heeft iedereen gevraagd om bijeen te komen bij de Guha Grotten. Jacala heeft het verhaal al zo vaak verteld, dat sommigen dieren beweren dat hij er zelf bij is geweest. Jacala moet daar altijd om lachen. Als dat zo was, dan was hij ouder dan Hathi! Jacala wil nu wel eens zien hoe de welpen het verhaal vertellen, daarom verdeelt hij de horde in drie groepen:

• Groep 1: de acteurs;
  • Groep 2: de vertellers;
  • Groep 3: de muzikanten;

In het verhaal spelen niet alleen Joris en de Draak (met één, twee of zelfs drie koppen!) een rol, maar er is ook een prinses, een koning, een paard en er is zelfs een zwaard, een lans en een kroon. Elk figuur of voorwerp heeft een eigen geluid, uiterlijk en slagzin.

Groep 1

Welpen in deze groep beelden de personen of voorwerpen in het verhaal uit. Dat mogen alleen door door het laten zien van een beweging. Natuurlijk zorgen ze ook voor de aankleding van hun persoon of voorwerp.

Groep 2

Welpen in deze groep vertellen het verhaal. Er is één centrale verteller en elke keer als hij een persoon of voorwerp noemt, roept een welp de bijbehorende slagzin. Elke welp heeft zijn/haar eigen persoon/voorwerp met bijbehorende slagzin (de welpen uit groep 1 voeren dan hun beweging uit en de welpen uit groep 3 maken er het bijbehorende geluid bij).

Groep 3

Welpen in deze groep maken de muziek. Elke persoon, voorwerp of zelf beweging heeft een eigen geluid. Met (zelfgemaakte) muziekinstrumenten laten de welpen dat geluid horen.

Eerst vertelt Akela het verhaal, daarna gaan de welpen met hun groep aan de slag om de uitvoering van het verhaal te oefenen. Met Baloe en Malchi gaan ze aan de slag om, bijvoorbeeld  zelf muziekinstrumenten te maken. Met Mor gaan ze aan de slag om, bijvoorbeeld kostuums te maken en met Akela en Jacala gaan de vertellers aan de slag met het verhaal.

Wanneer iedereen goed geoefend heeft voeren ze het verhaal gezamelijk uit voor de ouders of de groep tijdens de Sint Joris-viering.

• Verkleedkleding
  • (zelfgemaakte) Muziekinstrumenten

• Voor het verhaal van Sint Joris kun je terecht op de volgende websites: Scoutwiki (1)Scoutwiki (2)
  • Voor de oudste welpen is dit alternatief: Sint Dracus en de Joor
  • Wanneer je er een activiteit voor meerdere opkomsten van maakt, kun je wat meer tijd besteden aan de aankleding, kostuums en het zelf maken van muziekinstrumenten.
  • Kijk ter inspiratie eens naar deze uitvoeringen van Peter en de Wolf: YouTube (1) of YouTube (2) of YouTube (3)
Lees 2308 keer Laatst aangepast op donderdag, 24 oktober 2019 12:05