zondag, 11 december 2016 20:08

Hoe Mang in het donker ziet

Broer Wolf, altijd begaan met welpen met een beperking, is nieuwsgierig naar de spelletjes die blinde en slechtziende welpen spelen. Samen met Mang, die in het donker goed de weg kan vinden, gaat hij op onderzoek uit.

Ieder jaar op 4 januari, de verjaardag van Louis Braille, vieren we Wereld Brailledag. In 1824 introduceerde hij de zogenaamde "Methode Van Geschreven Woorden en Muziek door het Gebruik Van Puntjes, Voor Het Gebruik Door Blinden".

Broer Wolf is onrustig. Hij heeft met Mang afgesproken op de Khaali Jagah Vlakte. Gisteren speelde hij hier met Mowgli en de andere welpen een partijtje voetbal. Tijdens het spel kreeg Mowgli een vuiltje in zijn ogen en kon eventjes niets meer zien. Broer Wolf vraagt zich nu af hoe blinde en slechtziende welpen voetballen. Hij heeft Mang gevraagd om te vertellen hoe hij in het donker kan zien. Mang vliegt immers vaak in het donker door de Jungle. Na een tijdje komt Mang aanvliegen. Hij was gisteren laat op en heeft zich vanochtend verslapen. Mang heeft de oplossing. Wanneer hij in het donker door de Jungle of de Guha Grotten vliegt, geeft hij regelmatig een klein gilletje. Als dat gilletje ergens tegen weerkaatst, weet Mang dat hij vlakbij een muur of een boom is. Mang kan dus goed luisteren. Mang weet nog meer. Hij heeft een tijdje geleden mensen een spel zien doen met een bal. De mensen waren geblindoekt en konden toch de bal steeds vinden. Dat was omdat er een belletje in de bal zat.

Broer Wolf weet genoeg. Hij heeft een spel bedacht die hij samen met de welpen gaat spelen. De welpen verdelen zich in teams van drie personen en worden geblindoekt. Ze spelen op een speelveld dat net zo groot is als een trefbalveld. Ieder team heeft een eigen helft, de achterlijn is het doel. SDe welpen zitten met hun billen op de grond en mogen niet opstaan. Kruipen mag wel. De bedoeling is om de bal, waarin een belletje zit, in het doel van de tegenpartij te spelen. De welpen moeten dus erg stil zijn, anders horen ze het belletje niet. Elke speelronde duurt 6 minuten. Na zes minuten wisselen de teams. Welk team kan het beste luisteren?

• Een bal met een belletje erin. Die kan je het beste zelf maken door een foambal door midden te snijden. deze aan beide kanten een beetje uit te hollen. In de uitholling stop je twee of drie belletjes. Daarna plak je beide helften weer aan elkaar.
  • Blindoeken. Je kunt hier natuurlijk ook de scoutingdassen voor gebruiken.
  • Afzetlint om het speelveld mee uit te zetten.

• In plaats van blindoeken kun je ook stof- of skibrillen gebruiken met zwartgeverfde glazen. Dit maakt het ietsje moeilijker om stiekum te spieken.
  • Begin het spel simpel door de welpen eerst de bal te laten rollen. Wanneer ze wat meer gewend zijn aan het spel kan je ze de bal ook laten gooien, zoals de mensen in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=Ekznf8rm7eU
Lees 3176 keer Laatst aangepast op dinsdag, 19 oktober 2021 17:09