Foto- en snoepkunst

De jeugdleden geven zelf invulling aan het woord kunst, zijn creatief bezig, maar denken ook na over zichzelf.

Voor de bevers: Stuiter loopt met Keet Kleur door een snoepwinkel. Al die kleuren en al die vormen: spekjes, banaanstjes, apenkoppen. Stel je voor dat dat gewoon buiten aan de bomen zou hangen of op de grond zou liggen? Hoe zou dat eruit zien?

De jeugdleden gaan een snoepland maken. In dit land is alles wat zij lekker vinden aanwezig. Spekjes, dropjes, chips noem maar op. Iedereen bedenkt voor zich hoe zijn/haar droomwereld er uit ziet. Zit je op een bananenbootje? Hangen er apenkoppen in de bomen? Zijn de paadjes gemaakt van chocoladekoekjes? Etc.

Stap 1: foto maken

Maak een foto van het jeugdlid voor een egaal vlak, je moet de foto namelijk later uitknippen. Heeft het jeugdlid bedacht dat hij straks bovenop een appel wil zitten? Misschien moet hij/zij dan wel zittend op de foto enzovoorts.

Stap 2: foto's afdrukken

Druk de foto's af en knip ze uit.

Stap 3: decor maken

De jeugdleden maken hun eigen snoepwereld op een A1 stuk karton (kan elke gewenste kleur hebben). Vouw het karton in het midden en zet 1 gedeelte omhoog, dit is de achterwand van het decor. Maak je eigen droomdecor, met al het lekkers wat je wilt. Plak jezelf in het decor.

Stap 4: fotokunst maken

Nu is het tijd om fotokunst te maken. Maak een foto van je decor. Als je de foto weer laat afdrukken lijkt het net of je echt in jouw snoepwereld bent!

30 minuten voor het inkopen van materialen.

• Fotocamera.
  • Printer met fotopapier (of winkel om de hoek om foto's te printen).
  • Knutselspullen als lijm, scharen, stiften.
  • Snoepjes, koekjes, alles wat de jeugdleden lekker vinden!

• Maak een voorbeeld.
  • Je kan deze activiteit ook over twee weken verspreiden. Dan maak je de ene week de foto en de tweede week het decor. Je kan dan ook de jeugdleden zelf hun lekkerste dingen laten meenemen!
  • Voor oudere jeugdleden kan je ook heel goed een ander thema bedenken. Denk aan hoe ziet jouw jungle er uit? Of bij de scouts kies je bijv. dat ze een decor moeten maken van het thema van de Scoutingwedstrijden, noem maar op. Je kan ze ook hun eigen ideale wereld laten maken. Wie staan er dan om hen heen? Wat zijn ze aan het doen? Stukje identiteit.
  • Deze activiteit kan gedaan worden met Keet Kleur.
Lees 5169 keer Laatst aangepast op maandag, 07 september 2020 22:46
Meer in deze categorie: « Bomenvoelertje Sauna maken »