zondag, 20 maart 2016 09:05

De cirkel van het leven

Ga net als de leeuwenkoning opzoek naar je zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid door bewust te worden van je omgeving en je plekje daarin.

Deze activiteit is geïnspireerd door het liedje "De kringloop van het leven" uit de Disneyfilm "De Leeuwenkoning". Het liedje gaat over het bewust worden van je omgeving en je plekje daarin. Dat is ook het doel van deze activiteit. In de film volgen we Simba, een leeuwenwelp, die ooit zijn vader als koning van de jungle moet opvolgen. Zijn vader wordt door zijn eigen broer, Scar, vermoord. Om zijn moordlustige oom te ontvluchten, trekt Simba de donkere jungle in en begint een reis vol gevaren. Tijdens deze reis ontmoet hij nieuwe vrienden en groeit zijn zelfvertrouwen. Hij leert ook wie hij is en dat hij bepaalde verantwoordelijkheden heeft. Dan besluit Simba om zijn plek in de kringloop van het leven op te eisen: de troon waarop hij recht heeft! Hier kun je de tekst nalezen.

Vader Wolf vertelt de welpen over de Leeuwenkoning en laat ze de video zien zien van het leidje "De kringloop van het leven". Hij vertelt dat de welpen, net als Simba, ook op een reis zijn. Een reis in de wereld die Scouting heet. Samen met de horde en met je nest onderneem je verschillende activiteiten en zoek je het avontuur op. Maar wie zijn de welpen eigenlijk?

Activiteit 1: Zelfvertrouwen

Iedereen is ergens goed in. Simba kan in het begin van de film niet zo goed jagen. Zijn vader laat zien hoe het moet en Simba oefent dat. Zo kan het ook in je nest. Laat de welpen (in hun nest) elkaar vertellen waar ze goed in zijn. Bijvoorbeeld het maken van een platte knoop achter je rug, je heel goed kunnen verstoppen of hele goede moppen kunnen vertellen. Dat schrijven ze, samen met hun naam, op een bordje dat boven de nesthoek wordt gehangen. Daarna vertellen ze elkaar waar ze graag goed in willen worden en ook dat schrijven ze op een bordje. Daarna komen alle welpen bij elkaar en kijken naar elkaars bordje. Zien ze iets waarbij ze een andere welp kunnen helpen of weten ze iemand die ze bijvoorbeeld kan leren hoe je een platte knoop achter je rug legt?

Activiteit 2: Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid is een heel moeilijk begrip. Het is niet de baas spelen, maar soms ook wel. Het is niet klikken, maar soms weer wel. Het is samen een klus klaren (zonder ruzie te maken), maar soms moet je iets alleen doen (ook al is dat niet leuk). Speel met de welpen het "Lagerhuis spel". Vader Wolf leest een stelling voor. Bijvoorbeeld: "Tijdens een weekend of zomerkamp is jouw nest verantwoordelijk voor de afwas. De gids verdeeld de taken en gaat zelf een boekje lezen. Hij is immers de oudste en heeft al zo vaak op kamp afgewassen, nu is het de beurt aan een ander." Welpen die het hier mee eens zijn lopen op een teken van Vader Wolf naar de linkerkant van het lokaal en welpen die het er niet mee eens zijn naar de rechterkant van het lokaal. Eerst vraagt Vader Wolf aan de welpen die het ermee eens zijn, waarom zij dat zijn. Daarna vraagt hij aan de welpen die het er niet mee eens zijn, waarom zij dat zijn. Daarna vraagt hij hen wat zij in zo'n geval zouden doen (ruzie maken, zelf ook niets doen, leiding vragen, etc). Leg als laatste de welpen uit wat volgens jullie als leiding de juiste manier is.

• Stukken karton of papier voor activiteit 1
  • Pennen, stiften voor activiteit 1
  • Stellingen voor activiteit 2

Laat alle welpen bij activiteit 2 uitspreken en zorg ervoor dat ze niet te vaak worden onderbroken door de andere welpen.

Verwerk de "Kringloop van het leven" in een overvliegprogramma. De oudste welpen zijn klaar met hun reis door de jungle en gaan nu verder met het volgende deel van hun reis: de scouts. Wat nemen ze mee uit de jungle?

Lees 3007 keer Laatst aangepast op donderdag, 04 november 2021 17:33