woensdag, 16 december 2015 21:16

Appelflappen bakken

De leden maken appelflappen voor de Nieuwjaarsbijeenkomst van hun groep.

De leden kunnen heel goed helpen bij de voorbereiding van een Nieuwjaarsbijeenkomst. Iedereen zal smullen van hun kleine of grote appelflappen.

Kleine appelflappen

Voor 20 kleine appelflappen heb je nodig:

• 2 appels
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 eetlepel  suiker
  • evt. rozijnen
  • 10 plakjes roomboter bladerdeeg (pak 10 plakjes)
  • 1 ei
  • Bakpapier, lepel, bakkwast
  1. Verwarm de oven voor op 170 graden C.
  2. Schil de appels en snijd in kwarten, verwijder het klokhuis, snijd ze in blokjes van een ½ cm. Meng de kaneel, suiker en  en eventueel rozijnen door de appel. Natuurlijk kan een lid dit door elkaar roeren.
  3. Snijd de plakjes bladerdeeg diagonaal doormidden.
  4. Geef elk lid een of meer plakjes bladerdeeg. Ze leggen (met een lepel) op elke plakje een beetje appelvulling en klappen de flapjes diagonaal dicht. Laat de randen aandrukken met een vork of doe dat zelf.
  5. Klop het ei los. Bestrijk de driehoekjes met een bakkwast met het ei en bestrooi met suiker.
  6. Bekleed de bakplaat met bakpapier. Leg de appelflappen erop en bak in het midden van de oven in ca. 20 min. goudbruin en gaar.

Grote appelflappen

Voor 10 grote appelflappen heb je nodig:

• 1 pakje bladerdeeg
  • 3-4 appels
  • 50 gr suiker
  • 50 gr rozijnen
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 ei
  • Bakpapier, lepel, bakkwast
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden C.
  2. Je maakt een mengsel van appel, kaneel, suiker en eventueel rozijnen. (Zie punt 2 van het recept van kleine appelflappen.)
  3. Geef elk lid een plakje bladerdeeg. Ze leggen (met een lepel) wat van het appelmengsel op het plakje en vouwen het plakje dicht. Met een vork  worden de randen goed aangedrukt.
  4. Klop het ei. Bestrijk de driehoeken met een bakkwast met ei en bestrooi ze met suiker.
  5. Bak de appelflappen 20-25 minuten op 200 graden C.

• Bakpapier
  • Lepel
  • Bakkwast
  • Voor de ingrediënten zie de recepten.

Ben voorzichtig met het eten van rauw ei. Kleine kinderen en bejaarden kunnen er ziek van worden.

• Misschien heeft jouw groep een grote oven.
  • Als je een kleine oven of een aantal kleine oventjes moet gebruiken, let er dan op dat er niet te veel elektrische apparaten op een stop staan. Heel vervelend, als de stop dan doorslaat.

Inleiding voor de bevers: Hm! Wat ruikt het lekker in de keuken van Rozemarijn. Ze bakt appelflappen. Ze wil er heel veel bakken. De bevers willen vast wel helpen.

Lees 3068 keer Laatst aangepast op dinsdag, 10 december 2019 15:52