vrijdag, 20 november 2015 13:22

Huttendorp

De scouts zijn gezamenlijk bezig met het bouwen van de eerste basisvoorziening (onderdak, veiligheid en warmte).

De scouts gaan per ploeg een hut bouwen, zij mogen zelf weten hoe deze eruit komen te zien, hoe zij hem bouwen en hoe de hut ingericht word. De ploegen kunnen met hun hut een aantal keurmerken behalen zoals: warmste hut, stevigste hut, hut met de meeste functies, hut met het mooiste uiterlijk etc.

Natuurlijk mag er op het huttendorp geen vlag ontbreken, elke ploeg maakt naast zijn eigen hut ook een eigen vlag voor de hut.

• Voldoende pallets en houten platen
  • Piketpalen (6 per poloeg, deze in de grond slaan als heipalen)
  • Spijkers en hamers voldoende voor elke ploeg
  • Oude lappen stof
  • Stiften en verf om de vlag te versieren
  • Eventueel spuitverf om de hutten op te pimpen

• Maak goede afspraken over het gebruik van bomen en andere aanwezige voorwerpen op het terrein.
  • Sla de piketpalen van te voren al in de grond, zodat de hutten verspreid staan en er dus voldoende ruimte is voor elke hut.
  • Ga na of er voldoende hout is, maak eventueel (samen met de scouts) een eerlijke van de beschikbare materialen.
  • Bij te weinig pallets kun je ook werken met van nature aanwezige materialen zoals (dode!) takken. Maar je kunt pionierhout + touw, met extra lappen stof.
  • Betrek de scouts in het beoordelen. Laat bijvoorbeeld een half uur voor beoordeelmoment de ploegen bij elkaar kijken voor ideeen. Wijs de scouts op het fijt dat elke partouille een uniek bouwwerk moet hebben. Dit om copieergedrag te voorkomen.
Lees 2033 keer Laatst aangepast op woensdag, 03 april 2019 00:18