zaterdag, 17 oktober 2015 18:54

Herfst met Bas Bos

(1 Stem)

Herfst spullen zoeken in de natuur voor een herfsttafel.

Thema introductie

Als stuiter wakker word kijkt hij naar buiten en ziet dat het bos er anders uitzier als in de zomervakantie. De bomen krijgen mooie rode, gele en bruine tinten. Ook zijn er eikels, kastagnes en beukenootjes te vinden en schieten er veel paddestoelen uit de grond. Stuiter besluit om naar Bas bos te gaan om te vragen hoe dit zit.

Bas legt uit dat het herfst is en dat de natuur zich klaar maakt voor de winter. Zo laten de bomen en struiken hun bladeren vallen omdat ze in de koude winter moeilijker kunnen drinken. En vallen er eikels en kastagnes voor jonge bomen in het voordjaar en om dieren als eekhoorntjes eten te geven in de winter. Bas stelt voor er met een knapzak op uit te trekken om te kijken hoe mooi het bos er nu uitziet en spullen te verzamelen voor een heuze herfst tafel.

Start de opkomst met het versieren van een zakdoek, dit wordt het zakje voor een knapzak. Na het versieren nemen alle Bevers hun gekleurde zakdoek en een touwtje mee naar buiten en gaan op zoek naar een goede tak. Help de Bever met de zakdoek aan de tak binden om een echt knapzak te maken. Hierna gaan we op pad om allemaal herfst spulletjes te zoeken in de natuur en nemen deze mee in onze knapzak naar het clubhuis. Bij het clubhuis haalt iedereen z'n knapzakje leeg en maken we een mooie herfsttafel.

• Zakdoeken
  • Textielstiften