woensdag, 30 september 2015 10:02

Ik geloof het of ik geloof het niet

(1 Stem)

Vanuit de historie heeft Scouting een sterke basis in het geloof. Nog altijd zijn er Scoutinggroepen met een christelijke achtergrond, sommigen katholiek, anderen protestants. Deze speltip wil aandacht geven aan een stukje christelijke achtergrond. De nadruk ligt hierbij op Scoutinggroepen met een christelijke achtergrond, maar is ook geschikt voor groepen die eens aandacht willen geven aan geloven. Hoe "diep" je gaat hangt helemaal af van jouw groep en wat je met de opkomst wilt bereiken.

Tot slot: Scouting staat open voor iedereen, ongeacht zijn of haar geloof. Door aandacht te schenken aan elkaars geloof, krijg je meer begrip. Suikerfeest vieren met bevers, Loofhuttenfeest met de welpen of Pasen met scouts of explorers geeft meer begrip van elkaars achtergrond.

Verloop

1. De jongeren moeten een aantal begrippen categoriseren onder geloof bijgeloof wetenschap. Hang in drie hoeken van je lokaal de woorden “geloof”, “bijgeloof” en “wetenschap” op. Noem telkens 1 begrip dat te maken heeft met het spanningsveld van geloof bijgeloof wetenschap. (Gebruik daarvoor de woorden op de kaartjes in bijlage.) De jongeren lopen dan naar die hoek van de kamer waar het woord, volgens hen het best bij past.

Variant: Je kan het bovenstaande gesprek ook vormgeven als een kringgesprek. Geef elke jongere dan 3 kaartjes (best in verschillende kleuren, dan zijn ze makkelijk te herkennen): 1 x “geloof”, 1 x “ongeloof” en 1 x “wetenschap”. Knip ook de kaartjes in bijlage uit en leg ze met het woord naar beneden in het midden van de kring. Om de beurt trekken de jongeren een kaartje en lezen het woord. Daarna legt iedereen het woord / de kleur voor zich, waar het voorgelezen woord volgens hem/haar bij hoort.

De verschillende groepjes krijgen de kans om te beargumenteren waarom ze daar staan. Als er spontaan discussies ontstaan dan is dat prima, maar let wel dat iedereen zijn zegje kan doen. Houd er bij het begeleiden van het gesprek ook rekening mee dat veel woorden volgens interpretatie in de drie categorieën passen.

2. Daarna doen we hetzelfde alleen moeten de jongeren nu kiezen tussen ‘ik geloof in…’ of ‘ik geloof niet in’.

Benadruk vooraleer je hieraan begint dat je niet kunt betwisten of iemand ergens in gelooft of niet. Daarom is dit ook geen stellingenspel, maar een uitwisseling: het gaat er niet om iemand te overtuigen.

De uitwisseling kan als volgt gebeuren. De jongeren kiezen positie en mogen dit beargumenteren. Tijdens het gesprek waken de begeleiders er over om de standpunten te laten bestaan als de geloofswaarheid van die jongere.

Ik geloof in

Ik geloof niet in

Ik geloof in God

Ik geloof niet in God

Ik geloof in Jezus dat hij echt bestaan heeft.

Ik geloof niet dat Jezus echt bestaan heeft.

Ik geloof in reïncarnatie

Ik geloof niet in reïncarnatie.

Ik geloof in het goede van elke mens.

Ik geloof niet in het goede van elke mens.

Ik geloof in leven na de dood.

Ik geloof niet in leven na de dood.

Ik geloof alleen wat wetenschappelijk bewezen is.

Ik geloof niet alleen in wat wetenschappelijk bewezen is.

Ik geloof in de Verrijzenis.

Ik geloof niet in de Verrijzenis.

Ik geloof de priester.

Ik geloof de priester niet.

Ik geloof in de Geest van God

Ik geloof niet in de Geest van God.

Ik geloof in geesten oproepen.

Ik geloof niet in geesten oproepen.

Ik geloof dat een klavertje-vier geluk brengt.

Ik geloof niet dat een klavertje-vier geluk brengt.

Ik geloof dat ik betere examens doet als oma een kaarsje brandt.

Ik geloof niet dat ik betere examens doe als oma een kaarsje brandt.

3. Om af te ronden maken we het even rustig om te luisteren naar het lied “Into my arms” van Nick Cave and the Bad Seeds.

De jongeren krijgen een kaartje in regenboogkleuren en kunnen er de belangrijkste gedachte van deze opkomst opschrijven. Ze steken dit in een envelop en bewaren dit tot een moment dat ze nood hebben om over geloof en ongeloof iets bij te schrijven.

Papier met geloof - bijgeloof - wetenschap,

kaartjes met geloof – bijgeloof – wetenschap,

flappen met ik geloof in en ik geloof niet in…,

kleurrijke kaartjes en balpennen

songtekst

woordverklaring

kaartjes ik geloof ik geloof niet

• Het is zinvol om dit goed voor te bereiden en er zelf goed over na te denken.
  • Deze activiteit is te gebruiken als een aandacht.
Lees 2442 keer Laatst aangepast op woensdag, 03 april 2019 17:24
Meer in deze categorie: « Koehandel Woordenboekspel »