Maffiaspel

Dit is een fantastisch spel om tussen andere activiteiten door te doen. Je leert om buiten je vriendengroep samen te werken. Verder zit er een element van expressie in.

Het doel van het spel is om de maffialeden te ontmaskeren en hen daarmee uit te schakelen. De maffialeden moeten proberen de hele groep te "vermoorden" voordat zij ontmaskerd worden. Het spel is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar makkelijk om te spelen. Je speelt dit spel tussen andere activiteiten door wat het uitermate geschikt maakt voor een kamp.

Er worden 4 personen in de groep geselecteerd als maffialeden. Dit bij een groep van 25 personen. Bij een kleinere groep minder maffialeden en andersom. De maffialeden weten van elkaar dat zij de maffia zijn. Dit kan bijvoorbeeld door ze een briefje te geven waar alle 4 de namen op staan. Kies 4 personen die normaal weinig met elkaar omgaan. Zij moeten met elkaar zien af te spreken wie ze gaan vermoorden (tijdens andere activiteiten), maar wel zonder dat de anderen dit merken, want dan kunnen ze ontmaskerd worden.

Op een gegeven moment wordt het "nacht". Iedereen gaat in een ruime kring staan met zijn rug naar binnen en zijn handen voor zijn ogen. Controleer dit en geef aan dat als er hier valsgespeeld wordt door te kijken het spel niet gespeeld kan worden. Alle namen van de groep worden opgelezen. Als Martijn genoemd wordt en de maffia leden hebben afgesproken om hem te vermoorden, dan steken ze alle vier hun hand omhoog als een pistool. Als ze dit doen is Martijn vermoord. Alle overige namen worden ook opgelezen. Aan het einde van de ronde wordt bekend gemaakt wie er vermoord is. Als 3 of minder leden van de maffia hun hand opsteken is de aanslag mislukt. De maffia mag elke nacht maar 1 persoon vermoorden.

Gelukkig hoeven de anderen niet lijdzaam af te wachten tot ze uitgemoord worden. Zij kunnen een rechtszaak aanspannen als ze een vermoeden hebben dat iemand een maffialid is. Ze kunnen per rechtszaak maar 1 iemand aanwijzen. De rechtszaak vindt altijd plaats voordat het nacht wordt, maar kan elk moment aangevraagd worden. Voordat het nacht wordt kan er maar 1 rechtszaak behandeld worden dus wie het eerst komt wie het eerst maalt. De aanklager verteld wie hij verdenkt. De verdachte komt erbij staan. Nu mogen de aanklager en de verdachte allebei 1 keer hun verhaal doen. De aanklager gaat eerst. Het is de bedoeling om dit verhaal lekker sappig te maken met veel oh's en ah's van het publiek. Daarna is de verdachte aan de beurt. Hij weerspreekt elke verdenking natuurlijk en geeft bijvoorbeeld aan dat hij toen toevallig samen met die drie anderen in de keuken was om drinken te pakken.

Nu komt het beslissende moment. De overige kinderen (inclusief de maffia) moeten achter de verdachte of de aanklager gaan staan, afhankelijk van wie ze geloven. Als er meer kinderen achter de aanklager gaan staan dan wordt de verdachte ter dood veroordeeld, ongeacht of hij van de maffia is of niet. Hij moet wel zeggen of hij van de maffia was. Als er meer mensen achter de veroordeelde gaan staan dan gaat hij vrijuit. Je kan als spelvariatie toevoegen dat de aanklager in dat geval dood is (vermoord door de bloeddorstige menigte achter de veroordeelde). Dit voorkomt dat kinderen zomaar rechtszaken gaan aanspannen.

Mensen die vermoord zijn kunnen helaas geen rechtszaak meer aanspannen. Maffialeden die vermoord zijn kunnen ook niet meer moorden, dus het wordt voor de maffia makkelijker naarmate zij met minder zijn. De vermoorde mensen kunnen nog wel meedoen met de rechtszaak als er voor de aanklager of de verdachte gekozen moet worden.

Variatie

• Toevoegen van andere rollen met specifieke kwaliteiten. Deze zitten overigens altijd aan de 'goede' kant.
  • Je kunt het spel ook met twee maffiagroepen spelen. Hierbij kennen de groepen elkaar onderling niet. Je wint zodra de bevolking én andere maffiagroep is verslagen.
  • Een bekende variatie van het hele spel is "Weerwolven van Wakkerdam". Dit is dezelfde rollenspel zoals hierboven beschreven. Dit is te koop in speelgoed zaken. In dit spel is het gebruik van andere rollen zelfs de bedoeling.

Maak 4 briefjes met 4 namen en geef deze aan de maffia. Verder zal het misschien even duren voordat de kinderen het spel begrijpen. Speel eerst een "open" proefronde.

• 4 briefjes.
  • Pen.

• Speel eerst een "open" proefronde.
Lees 17734 keer Laatst aangepast op maandag, 07 september 2020 20:38
Meer in deze categorie: « Vlammende houtsoorten Tienbal »