Post van Noa

Met deze activiteit maken bevers spelenderwijs kennis met andere landen, gebruiken en culturen. Dit kan een onderdeel zijn van de Noa badge.

Noa is veel op reis geweest en heeft kaarten uit allerlei landen naar de bevers gestuurd. Er liggen verschillende stapeltjes enveloppen op tafel bij de bevers (voor elk groepje een stapeltje). Op de voorkant van iedere envelop staat een vlag van een land. In de envelop zit een puzzelstuk. Maar daar gaan ze later pas mee aan de slag. In het clubhuis of buiten op het speelveld staan verschillende brievenbussen opgesteld met ook een vlag van een land erop, gelijk aan de brievenbussen. Welk groepje bevers kan de brieven het snelste in de juiste brievenbussen stoppen?

Nadat alle brieven zijn gepost worden een voor een de brievenbussen geleegd. Per brievenbus worden de enveloppen geopend. Daarin zitten puzzelstukken. De verschillende puzzelstukken vormen een ansichtkaart. Met aan de voorkant een kaart van het land en specifieke dingen die herkenbaar zijn voor dat land. BIjvoorbeeld Nederland: kaas, tulp, drop, klompen of Frankrijk: stokbrood, alpinopet, wijn, brie. Laat de bevers per land vertellen wat zij over dit land weten.

Op de achterzijde van de ansichtkaart schrijf Noa een boodschap of kleine internationale opdracht voor de bevers die past bij dat land. BIjvoorbeeld vouw een tulp met vouwblaadjes of zing een Frans liedje.

Voorbereidingstijd

Je hebt wel een uurtje á 1,5 uur nodig om de enveloppen en brievenbussen te maken en de ansichtkaarten met de opdrachten te maken.

• Enveloppen met een vlag op de voorzijde (aantal landen x aantal groepjes).
  • Brievenbussen met een vlag op de voorzijde (zoveel als het aantal landen).
  • Per land een ansichtkaart met op de voorzijde een afbeelding van het land en op de achterzijde een boodschap van Noa, geknipt in puzzelstukken.

• Voor bevers is het buitenland nog niet zo goed te overzien. Hou het dichtbij. Kies bekende vakantielanden die ze gemakkelijk herkennen.
  • Dit spel is ook erg leuk voor de andere speltakken. Daar kan je een paar stappen verder gaan qua keuze voor de landen en de moeilijkheid van de opdrachten.
  • Voor scouts met een beperking kan je het ren-element, wie het snelste de kaarten kan bezorgen, laten vervallen en starten bij het openen van de brievenbussen.
Lees 4015 keer Laatst aangepast op maandag, 07 september 2020 19:40
Meer in deze categorie: « Tradities Internationaal eten »