zondag, 06 oktober 2024 17:29

Pinnokio spel - kijk je liegt

Zie je of iemand liegt? Fijne startoefening als luisteren en vraagtechniek een rol speelt

1 jeugdlid (Pinokio) wordt gevraagd 3 dingen over zichzelf, waarvan er 1 is gelogen. Dus let goed op!" De overige jeugdleden moeten proberen te raden welk feitje een leugentje was

De Pinokio vertelt bijvoorbeeld de volgende 3 dingen: "Ik doe VWO, ik zit ook op judo en ik heb een slang als huisdier." (in iedergeval dingen de de overige jeugdleden niet per definitie weten)

Stap 1: Laat de overige jeugdleden opschrijven welk punt volgens hen gelogen is en waarom. Bespreek hun antwoorden; de "Pinokio" zegt niets.

Stap 2: De overige jeugdleden mogen de "Pinokio" gedurende 1 of 1,5 minuut vragen stellen om te achterhalen welk punt gelogen is. (Let hierbij scherp op de vraagtechniek).

Stap 3: Laat de overige jeugdleden nogmaals opschrijven welk punt volgens hen gelogen is en waarom. Bespreek hun antwoorden. Vraag ook iemand van mening is veranderd en waarom?

Stap 4: de "Pinokio" onthult de leugen.

Praat met de groep na en bespreek de volgende punten

De werking van zaken als intuïtie, aannames, het halo- en horneffect.

Vraagtechniek: wat voor vragen helpen hierbij en wat voor vragen leveren niks op?

Bij het Halo effect vorm je een positief beeld over iemand of over een organisatie gebaseerd op de positieve waarneming van 1 specifieke eigenschap. Bij het Horn effect krijg je juist een negatief beeld over die persoon of organisatie, gebaseerd op de negatieve inschatting van de ene eigenschap.

Aanvullende informatie

Lees 102 keer Laatst aangepast op woensdag, 09 oktober 2024 08:45