vrijdag, 11 oktober 2024 06:10

Ballonboot maken (waterspel)

In een opgeblazen ballon zit lucht onder druk. Die stroomt eruit als je het ballontuutje openmaakt. Dat levert een stuwende kracht. Waarmee je bijvoorbeeld een bootje kunt laten varen.

Versie 1 Piepschuim (makkelijk)

Stap 1

Snij uit een stuk piepschuim het model van een bootje, Inclusief de 'stuurhut'

Stap 2

Steek een rietje (met de korte kant) door het achtersteven. het lange stuk moet onder water komen.

Stap 3:

Maak met een plakbandje of elastiekje de balon aan het rietje vast. en laat hem op het dek liggen

Stap 4

Blaas de balon op en houdt het uiteinde dicht

Stap 5

Leg het bootje in het water en laat hem los. Vaart het bootje nu?

Versie 2: houten plankje (gemiddeld)

Stap 1

Bekijk het voorbeeld van het bootje op de foto. Zaag uit het hout de vorm van een bootje (gebruik een zaag die geschikt is voor het soort hout dat je gebruikt voor je bootje). Schuur de randjes.

Stap 2

Bevestig het stukje tuinslang met het beugeltje op het bootje. Zorg dat je aan de bovenkant een ballon kan bevestigen en dat de onderkant in het water steekt.

Stap 3

Blaas de ballon op. Doe er een wasknijper op, zodat de lucht er niet uit kan lopen. Bevestig de ballon op het stukje tuinslang op het bootje.

Stap 4

Maak de wasknijper los! Vaart het bootje nu?

Versie 3 Houtsnijwerk boot (gevorderden)

Stap 1:

Zoek in het bos een wat dikkere tak van een zachte houtsoort. Bijvoorbeeld wilg of berk

Stap 2:

Zaag hier een stuk van ongeveer 20 cm vanaf en split deze in 2 helften

Stap 3:

Snij met een mes het stuk hout in de vorm van een boot

Stap 4

Maak een rietje door de achterkant / bodem van de boot en maak de ballon met plakband vast aan het rietje

Stap 5

Blaas de ballon op, houdt het rietje dicht terwijl je de boot in het water plaatst. Laat het bootje los! Vaart het bootje nu?

Wat weet je nu?

Als je de ballon openzet, ontsnapt de lucht uit de ballon. Buiten de ballon komt de lucht eerst het water tegen. Doordat de lucht het water wegduwt, zet het bootje zich af tegen het water en gaat het bootje (de andere kant op) varen.

Versie 1

• ± 10x20 piepschuim
  • Stanley mes
  • Priem of potloot
  • Rietje (liefst met bocht mogelijkheid)
  • Ballon
  • Plakband of elastiekje

Versie 2

Versie 3

• Tak van zacht houtsoort (bijvoorbeeld berk of wilg)
  • Bijl / zaag / mes
  • Ballon
  • Rietje

Bij versie 2; stap 1 is het verstandig dat een volwassenne bij de jongste jeugdleden helpt

Let op de veiligheid bij bootje versie 3. Laar de jeugdleden van zicha af snijden.

• Maak er een wedstrijd van. Welk boote komt het verst?
  • Wil je een extra uitdaging? Je kunt ook met een mes een bootje gaan snijden uit een tak.
  • Je kunt het bootje aankleden met een 'stuurhut' op het dek

Aanvullende informatie

Lees 52 keer Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2024 10:48