zondag, 22 september 2024 12:35

Baden Powels Manlifter vlieger

Het maken van een vlieger aan de hand van een ontwerp van Baden Baden Powell (de broer van Lord Robert Badenpowel en was vliegenier in het Britse leger)

Baden Fletcher Smyth Baden-Powell was een Engelse beroepsmilitair en de jongste broer van Robert Baden-Powell; hij hielp zijn broer Robert Baden-Powell bij de eerste programma's en vaardigheidsinsignes over luchtvaart voor scouts. Een van de dingen die hij had ontworpen was de manlifter vlieger. Deze vlieger staat centraal in het programma, maar word (in teams) gemaakt van verschillende materialen, en uitgetest welke vlieger het beste werkt.

In 1895 had Baden-Powell zijn "Levitor"-vlieger gepatenteerd. Marconi gebruikte in 1901 een van deze vliegers om de eerste elektronische draadloze transmissie te maken. De getoonde vlieger is een vroege versie. Baden-Powell gebruikte deze vlieger om in 1894 verschillende "man lifting"-proeven te doen. Oorspronkelijk had de vlieger een oppervlakte van 84 m² (11 m x 11 m). Deze vlieger aangepast naar een kleine lichtgewicht versie waarmee jeugdleden kleine voorwerpen laten vliegen

Divers vliegermateriaal

Voorbeeld

Ook al is het een manlifter, het is niet verstandig om het als zodanig te gaan gebruiken.

Voor extra uitdaging bij oudere speltakken kun je de originele grootte maken en er in en rugzak het gewicht van een 'jeugdlid' onder hangen om te kijken of het in principe wel werkt.

Aanvullende informatie

Lees 101 keer Laatst aangepast op zondag, 22 september 2024 12:42