dinsdag, 17 september 2024 00:21

Racing Tide: hou droge voeten (waterspel)

Het miniatuurdorp en jezelf droge voeten geven.

Rising Tide: Hou droge voeten: staat de strijd met het wassende water in de jungle. Door het bouwen van kleine en grote projecten ga je er voor zorgen dat ons de jungle langzaamaan droog valt. En dat valt niet mee, want de zeespiegel stijgt en stormen slaan regelmatig gaten in dijken. En voor je het weet sta je weer tot je knieën in het water te hozen zodat je daarna voor de zoveelste keer de dijk tussen Haveli en de Talaab poel.

Hati kan zich nog wel herinneren dat er in 1953 een grote water ramp was in Nederland. Hierbij was er de vervelende combinatie tussen extreem hoog zeewater en een harde storm die er voor zoorgde dat de dijken braken en een groot deel van de Nederlandse kust provincies onder water zette. Door het breken van die dijken zijn er veel mensen en dieren verdronken. Hati wil in het klein aan de welpen laten zien wat er gebeurde en gaat daarna met hen aan de slag om betere dijken te gaan bouwen.

Afhankelijk van de mogelijkheden bij je groep, creëer je een afgebakend gebied waar je een soort bak kan maken. Ideaal zou zijn om het gebied buiten naast je clubgebouw te gebruiken, en al helemaal tof als dit gebied iets schuin afloopt.

Vraag van te voren aan de welpen om laarzen, regenjas en reservekleding mee te nemen.

In dit gebied is het de bedoeling van de welpen om het miniatuurdorp te beschermen tegen het woeste water. De gebouwen van het dorp worden gesymboliseerd door blokken en met takken en andere materialen uit het veld om het clubhuis heen kan het dorp verder worden aangekleed. Maak een riviertje dat gevoed wordt door PVC buizen om zo het dorp nog realistischer aan te kleden.

Wanneer het dorp en zijn bescherming klaar is, zal de aanval van het water beginnen. De welpen nemen plaats in het dorp. Met een tuinslang wordt er richting het dorp en de welpen gesproeid. Ook worden de teiltjes voor het dorp leeg gegooid om een vloedgolf te veroorzaken. Zal het dorp het overleven, en blijven de welpen droog?

Na dit spel ga je met je welpen in gesprek. Breng de welpen termen bij die te maken hebben met waterbescherming. Denk aan verschillende soorten dijken (zomer en winter), uiterwaarden,  en sluizen. Weten de welpen wat het verschil is tussen een kanaal en een rivier? En hoe heet het ook alweer als een rivier allemaal verschillende bochten maakt? Meanderen.

• Tuinslang aangesloten op water
  • Landbouwzeil
  • Blokken die als gebouw kunnen dienen
  • PVC buizen om het water te zichten
  • Herbruikbare- of biologisch afbreekbare zakjes om zandzakjes mee te maken
  • Teiltjes/Emmers

Doe deze activiteit bij droog en warm weer.

Kijk ter aanvulling de alevering over dijken van het klokhuis

Aanvullende informatie

Lees 97 keer Laatst aangepast op zaterdag, 28 september 2024 10:10