donderdag, 18 april 2024 23:24

Koken uit overtuiging

Maak jeugdleden bewust van verschillende culinaire overtuigingen, waaronder die gebaseerd zijn op religie, dierenwelzijn en milieu. Tijdens het spel zullen deelnemers leren over verschillende voedingsgewoonten en -praktijken, terwijl ze samenwerken en hun kookvaardigheden verbeteren.

Dit spel biedt een leuke en educatieve manier voor scouts om stil te staan bij de diversiteit aan culinaire overtuigingen en om meer begrip en respect te ontwikkelen voor verschillende eetgewoonten.

Begin door het thema te introduceren van het spel: koken uit verschillende overtuigingen. Deelnemers worden daarna verdeeld in teams van 3-4 personen. Elk team krijgt een receptkaart met een gerecht uit een specifieke overtuiging, zoals vegetarisch, halal, kosjer, veganistisch, etc. Maar ook andere opties als paleodieet, macrobiotisch, pescetarisch, flexitarisch, ayurvedisch, waw food, locavoor, en biologisch zijn te overwegen. De teams krijgen de opdracht om het toegewezen gerecht te bereiden, rekening houdend met de specifieke overtuiging.

Voorbereiding & Koken

Teams krijgen tijd om de eetwensen te bestuderen en een boodschappenlijst te maken. De leiding geeft uitleg over eventuele speciale kooktechnieken of ingrediënten die nodig zijn voor de gerechten. Daarna beginnen de teams met koken.

Reflectie & Revaluatie

Na het koken worden de gerechten gepresenteerd aan de groep. Elk team legt kort uit welke overtuiging achter hun gerecht staat en waarom ze ervoor hebben gekozen. Deelnemers worden aangemoedigd om te reflecteren op hun ervaringen tijdens het koken en te bespreken wat ze hebben geleerd over verschillende overtuigingen.

De leiding faciliteert een discussie over de verschillende overtuigingen en hoe deze van invloed kunnen zijn op voedingskeuzes. Deelnemers kunnen hun gedachten en gevoelens delen over het verkennen van nieuwe culinaire tradities en overtuigingen.

Het spel wordt afgesloten met het delen van een maaltijd waarbij alle gerechten worden gecombineerd.

• Kookfaciliteiten (bijvoorbeeld een kampvuur, kooktoestellen, of een keuken)
  • Ingrediënten voor diverse recepten
  • Internet of receptkaarten met gerechten uit verschillende culturen en overtuigingen
  • Notitieboekjes en pennen voor elk team

• Natuurlijk houd je ook rekening met eventuele aanwezige allegieën.
  • Ga respectvol met alle overtuigingen om. Benadruk dat het een niet beter is dan de ander.

Aanvullende informatie

Lees 37 keer Laatst aangepast op zondag, 18 augustus 2024 08:58