vrijdag, 15 december 2023 21:54

Pio Tandem

(1 Stem)

Werk niet alleen tijdens het bouwen samen, maar ook tijdens het besturen van dit bijzondere en geheel scouting-proof vervoersmiddel.

In Nederland is de fiets een van de meest gebruikte vervoersmiddelen. Maar wat ik nou leuker dan een vervoersmiddel voor 1 persoon; juist! Een vervoersmiddel voor twee personen. Een tandem is een tweepersoonfiets, en deze ga je zelf maken met behulp van 2 fietsen en je scouting pio skills.

Het is niet helemaal te garanderen dat de te gebruiken fietsen ongehavend terugkomen. Haal daarom ergens goedkoop fietsen zoals bijvoorbeeld van de sloop, spreek een locale fietsmaker aan, of ga toch voor de roestbak van een van de deelnemers.

Vervolgens ga je met piopalen en touw een tandem maken. Hierbij is het belangrijk het voorwiel van de voorste fiets volledig in de bewegingsveiheid vrij te laten. Het achterste fiets wordt helemaal vastgezet, net zoals bij een echte tandem. Bedenk verder eerst met elkaar je aanpak; welke knopen heb je nodig en hoe garandeer je de veiliheid?

• Piopalen
  • Touw
  • Fiets

• Met een tandem ben je een stuk minder handig en wendbaar, en doordat je twee trappers hebt ook vaak sneller. Zorg er dus voor dat je veel de ruimte hebt en blijf op je eigen terrein als je constructie niet open-weg waardig acht.
  • Als je kleine fietsen gebruikt val je minder ver.
  • Overweeg het gebruik van fietshelmen en knie-elleboog beschermers.

• Als je minimaal twee tandems maakt, kan je een wedstrijd houden.
  • Maak er in dat geval een triathlon van met bijvoorbeeld een 2 persoons kano of een familie-zakloop parcours.
  • Is dit een van de vele spectaculaire posten tijdens jouw volgende groepsdag?

Aanvullende informatie

Lees 273 keer Laatst aangepast op zaterdag, 23 december 2023 14:13
Meer in deze categorie: « Peddeldans (Waterspel) Squid Games »