zondag, 03 september 2023 15:48

Van de wal in de soep

Help een ander en zet je in bij een soepkeuken. Zo staat niemand er alleen voor.

Een soepkeuken (ook wel gaarkeuken genoemd) is een keuken waar armen, slachtoffers van oorlog en geweld of vluchtelingen en daklozen gratis of voor een lage prijs een warme maaltijd kunnen afhalen. In Nederland leeft meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens. De organisaties die soepkeuken mogelijk maken draaien geheel op vrijwilligers en kunnen dus ook de hulp van scouts goed gebruiken. Bovendien wordt door het gebruik van gedoneerd voedsel verspilling tegengegaan.

Ga op zoek naar de plaatselijke soepkeuken bij jou in de buurt en vraag na waar ze behoefte aan hebben. Maak hiervoor handig gebruik van de zoektool op https://voedselbankennederland.nl/ik-zoek-hulp/voedselbank-in-de-buurt/. In bijna elke gemeente is wel een voedselbank te vinden.

De voedselbanken in Nederland zijn zelfstandige Stichtingen. De meesten zijn lid van de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken. Er zijn grote overeenkomsten, maar ook verschillen tussen de leden van de Vereniging. De missie en visie en de toelatingscriteria zijn overal hetzelfde. De hoeveelheid voedsel die iemand meekrijgt verschilt per week en per voedselbank. Dat komt omdat het meeste voedsel lokaal verworden wordt.

Ook het intakeproces verschilt. Sommige voedselbanken besteden dat uit aan maatschappelijke organisaties in hun gemeente. Andere hebben eigen vrijwilligers opgeleid. Steeds meer voedselbanken werken met het winkelconcept qua uitgifte. De meerderheid werkt nog met de uitgifte van voedselpakketten.

Geen

Houdt er rekening mee dat mensen zich kunnen schamen voor het feit dat ze gebruik maken van een voedselbank.

Naast of in plaats van vrijwilligers werk, kan je ook een financiële actie voor een voedselbank organiseren.

Aanvullende informatie

Lees 280 keer Laatst aangepast op zondag, 29 oktober 2023 12:07