zondag, 13 november 2022 13:54

Goede voornemens

De scouts brengen hun goede voornemens in de praktijk en denken na over goede voornemens voor het komend jaar en deze worden meegenomen in het ploegprogramma van de ploeg.

Het nieuwe jaar is net gestart, sommige scouts zullen zelf al goede voornemens hebben anderen hebben daar nog niet over nagedacht. Laat de scouts allemaal hun persoonlijke goede voornemen opschrijven. Alle briefjes met goede voornemens gaan in een hoed. Om de beurt nemen de scouts een briefje uit de hoed en lezen het goede voornemen voor. Ze zeggen van wie ze denken dat dit het voornemen is. Als het klopt krijgt de persoon zijn goede voornemen terug, klopt het niet dan gaat het briefje terug in de hoed.

Als alle scouts hun eigen voornemen weer terug hebben gaan de scouts in hun ploeg brainstormen over programma ideeën. Een van de goede voornemens wordt op een groot vel geschreven, daaromheen bedenken de scouts activiteiten die je zou kunnen doen om dat voornemen te bereiken. Let op bij een brainstorm zijn alle ideeën goed, keur in deze fase niks af. Vreemde of schijnbaar onhaalbare ideeën bevorderen de creativiteit.

De scouts kiezen uit de brainstorm een idee dat samen met de leiding kan worden uitgewerkt tot een concreet en haalbaar ploeg of troep programma.

• Pen en papier
  • Hoed
  • Groot vel per ploeg
  • Stiften

Let op dat ingebrachte ideeën niet belachelijk worden gemaakt of afgekraakt.

• Ondersteun de scouts in de brainstorm en in het omzetten van de ideeën naar een haalbaar programma idee.
  • Stem met de scouts af wanneer het programma kan worden uitgevoerd en wie verantwoordelijk is voor welk deel van de voorbereiding daarvan.

Aanvullende informatie

Lees 541 keer Laatst aangepast op dinsdag, 27 december 2022 01:29